Koncertek a Budapest Music Centerben – ′22. március 2024. Április 10. / Drôles de Dames Miután a három nagyszerű francia zenész a Supersonic formációval már közbeutazta a Földet és a legnagyobb koncerttermekben és stadionokban lőtte ki a pszichedelikus rakétát, a BMC budapesti stúdiójában jöttek össze, hogy kozmikus utazásra induljanak. Ismeretlen célállomásra tartó útjuk során kioldottak minden biztonsági övet, így teljes mértékben saját ösztöneikre és tapasztalataikra hagyatkoztak a zenei irányvétel közben: tudós zenészek lévén ebből egy rengeteg popkulturális és jazz-zenei utalást tartalmazó, a megkomponáltság érzetét sugalló, ugyanakkor teljes egészében rögtönzött zene született. A zenészek szabad improvizáció peremén lejtett űrtáncukhoz kortárs törekvések, ambient kísérletek, fényes szintipop és féktelen pszichedelia adják a lendületet. Ugyanakkor nem kevés tükröződik vissza olyan emblematikus albumokból, mint Miles Davis: In a Silent Way vagy Klaus Schulze: Timewind című opusa, de talán az sem tévedés, ha John Carpenter filmzenéinek hatására vagy Thomas személyes kedvencére, Sun Ra retrofuturizmusára bukkanunk az ihlető erők között. A kozmikus zeneturisták március 5-én – immár számos elismerő kritikával a zsebükben – visszatérnek budapesti bázisukra, hogy a publikumot is magukkal rántsák ebbe a felemelő élménybe. BMC – Opus Jazz Club 03. 05., 20h Újragondolt hagyomány – Brahms művei Március 20-án folytatódik Csalog Gábor zongoraművész Dialógusok (a) zenével című sorozata a BMC Koncerttermében, amelyben nemcsak a számára legkedvesebb zeneszerzőket és műveiket hívja párbeszédre, hanem Fazekas Gergely zenetörténészt is, akivel az egyes koncertek első felében beszélget majd a szünet után elhangzó kompozíciókról. [kep3] A beszélgetés ezúttal Brahms zongoraművei körül forog. A komponistát a maga korában, a 19. század második felében konzervatívnak tartották, Arnold Schönberg ugyanakkor „Brahms, a haladó” címen tartott róla nagy hatású előadást 1933-ban. Johannes Brahms zenéjének varázsát talán éppen az adja, hogy szétszálazhatatlanul összefonódik benne tradíció és progresszió, hogy Brahms a zenetörténeti múltra építve, hagyományos formákat és zeneszerzői eszközöket használva gyakorolt mély hatást a jövő zenéjére. A Csalog Gábor által összeállított műsorban korai darabok (például az op. 10-es H-dúr ballada) éppúgy helyet kapnak, mint a középső korszak művei (az op. 76-os capricciók) vagy a külön világot képviselő kései intermezzók. Persze Brahms zenéjét nem elsősorban zenetörténeti helye, hanem esztétikai értéke teszi érdemessé figyelmünkre, és az a példa, amelyet minden korszak számára kínál: hogy a hagyomány megőrzésének valódi záloga nem az archivárius megközelítés, hanem a régi elemek kreatív újragondolása. BMC Koncertterem 03. 20., 18h Kalima-Reiersrud Expedition A két gitáros, a finn Kalle Kalima és a norvég Knut Reiersrud vezette nemzetközi formáció zenéje hipnotikus. Ők ketten már önmagukban is számos stílust fognak közre a rocktól és a jazztől egészen a bluesig és a világzenéig, amihez egy világszínvonalú ritmusszekció társul a dobos Christian Marien és a bőgős Igor Spallati személyében. Az Opusba legújabb programjukkal érkeznek, amelyben amerikai indián énekeket és klasszikus rock dalokat tolmácsolnak rendkívüli hangszereléssel. Nem véletlen, ha a Flying Like Angel címet viselő zenei matéria hallgatása közben Jack Kerouac Úton című regénye vagy akár az Easy Rider című ikonikus film jelenetei sejlenek fel a hallgató lelki szemei előtt, hiszen ezek a dalok ugyanebből a szabadságérzésből táplálkoznak. Kalima és Reiersrud tökéletesen kiegészítik egymást: míg előbbi főként a dallamhangszeres szerepét ölti magára, addig utóbbi különböző izgalmas soundokkal, hangszínekkel operál. „A dalok sok esetben olyan amerikai, kisebbségben lévő közösségekhez kötődnek, akik harmonikus kapcsolatban éltek a természettel, ezzel az albummal pedig előttük szeretnénk tisztelegni” – mondta Reiersrud, ez az üzenet pedig talán aktuálisabb ma, mint valaha. BMC – Opus Jazz Club 03. 29., 20h |