Divertimentók és kevéssé ismert Mendelssohnhegedűverseny
– Kelemen Barnabás és a Zeneakadémia Vonószenekara

2022. Április 13. /

A zenekar koncertmesterei 2022 című sorozat három neves hegedűművészt „ültet” a Nemzeti Ifjúsági Zenekar kitüntető címmel elismert Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara vonós tagjaiból álló formáció élére, és nemcsak
irányítják az együttest, hanem szólistaként is fellépnek. Április 14-én Kelemen Barnabás Kossuth-díjas hegedűművész lesz a soron kö­vet­kező est „főszereplője” a Zeneakadémia Nagytermében, a műsorban pedig a divertimento áll a fókuszban: Mozart D-dúr kompozíciója mel­lett Bartók és Weiner egy-egy ilyen műve is elhangzik, Mendelssohn d-moll hegedűversenyét közrefogva. Az olaszul mulatságot, szó­ra­ko­zást jelentő divertimento szóval jelölt zenei műfaj virágkorát a bécsi klasszicizmus idején élte, amikor a társas élet nélkülözhetetlen kelléke lett. Ennek ellenére a mozarti divertimentók lassabb tételeiben már megjelennek személyesebb, líraibb hangvételű részek is. E cím Bartóknál bizonyára a két szélső tétel hangulatára (életművében alig találunk ennyire felhőtlen zenét), Weiner esetében pedig a felhasznált alapanyagra (régi magyar táncok) utal.
Mendelssohn tizenhárom éves volt, amikor a koncerten elhangzó he­ge­dű­versenyét 1822-ben megkomponálta: a Mozarthoz hasonlóan csodagyerekként számon tartott ze­ne­szer­ző e művét sokáig elfeledték, majd Yehudi Menuhin vezette vissza a hangversenyéletbe 1952-ben, miután rátalált, és megszerkesztve kiadatta a kottát.

Részletek: zeneakademia.hu

Zeneakadémia, Nagyterem
04. 14.