„Ünnep volt visszatérni a Vígszínház színpadára”
2022. június 22. / Nagy Klaudia

Másfél éves ciklus után 2021 szeptemberétől öt évre kapott megbízást a Vígszínház vezetésére Rudolf Péter, Kossuth-díjas színművész, színház- és filmrendező. 2022. április 9-én sokak nagy örö­mére főszerepben tért vissza egykori anyaszínházának színpadára, a Barátom, Harvey című,
nagy sikerű Broadway-darab kissé habókos, de szerethető Elwood bácsijaként. A 2022/23-as évadban is izgalmas premierekkel várják a közönséget: a nagyszínpadon Franz Kafka A kastély című regényének színpadi átiratát Bodó Viktor, Shakespeare népszerű vígjátékát, a Szeget szeggelt Rudolf Péter rendezi, valamint a Pinokkió című gyerekelőadás is bemutatásra kerül Keresztes Tamás rendezésében. A Pesti Színházban Nick Payne Inkognitó című művét Szőcs Artur, A szerelem három éjszakája című örök klasszikust ifj. Vidnyánszky Attila állítja színpadra, majd következik Valló Péter rendezésében a Macska a forró bádogtetőn. A Házi Színpadon ezúttal is a kortárs magyar drámáké a főszerep, Az üvegcipőt Mohácsi János álmodja színpadra, amit a 2023/24-es évadban fognak bemutatni. A Vígszínház direktorát új sze­re­pé­ről és jövőbeli terveiről kérdeztük.

Hosszú évek után tért vissza a Vígszínház színpadára. Milyen érzés volt újra azokon a deszkákon állni, ahol 15 évig játszott társulati tagként?
R. P.: Ünnep volt visszatérni a Vígszínház színpadára. En­gem is meg­le­pett, hogy ennyire izgultam és izgulok. Mindeközben nagyon jó érzés, hogy színészként is együtt lehetek a kollégákkal. Másfajta beszélgetésekre, találkozásokra van így lehetőség.

A Barátom, Harvey című Broadway-darab főszereplője Elwood P. Dowd, akinek legjobb barátja egy képzeletbeli, 2 méter magas, fehér nyúl. Láthatóan lubickol Elwood szerepében, hogyan jellemezné ezt a figurát?
R. P.: Elwood P. Dowd egy tehetős családból származó férfi, aki unokahúgával és annak eladósorban lévő lányával él együtt. Elwood bácsi a napjai nagy részét képzeletbeli nyúl barátjával, Harveyval tölti. Együtt jönnek-mennek, kocsmáznak, beszélgetnek. Csupa olyan dolgot tesznek, amit az ember hajlamos egyre hátrébb sorolni ebben a valóságnak nevezett, hiszterizált rohanásban. Harveyt persze be is mutatja az arra érdemes embereknek. Ezért nyilván sokan bolondnak nézik, és a családjának sem könnyű ezzel együtt élni. Utóbbi indítja el az igazi bonyodalmakat... A karaktere mindannyiunknak sokat taníthat, hiszen egy elidegenedett, frusztrált közösségben Elwood másfajta életvitelt képvisel. Megéli a pillanatot. Nyitottan fordul az emberek felé. Harvey jelenléte tehát varázslatra képes: kiemel a mindennapokból, a folyamatos megfelelni akarásból. Fontos üzenet ez a társadalmunknak.

Ebben az évadban dominálnak a kortárs darabok: a Szerelmek városa, A rendes lányok csendben sírnak, a Bella Figura, a Party, a Szélvész után is szép vagy. Tudatos döntés, hogy a nagy klasszikusok most kicsit háttérbe szorultak?
R. P.: Kiemelten fontosnak tartjuk ezeket a művészi vállalásokat. A Pesti Színházban az elmúlt évad a külföldi kortárs szerzőknek lett dedikálva, míg a Házi Színpadon a kortárs magyar szerzők művei mutatkoztak be. A Vígszínházban ez hagyomány is. Az elmúlt 126 év során a Víg a magyar drámaírók színháza is volt. Hogy csak néhány nevet említsek: Szép Ernő, Heltai Jenő vagy Molnár Ferenc. A nézői reakciók pedig visszaigazolják, hogy szükséges és sikeres is ez a misszió. A 2022/23-as évadban a Pesti Színházban Nick Payne Inkognitó című műve nyitja a bemutatók sorát Szűcs Artur rendezésében, Nagy Ervin, Kovács Patrícia, Márkus Luca és Horváth Szabolcs szereplésével. Az előadás egy különös kutatás története, amelynek tárgya a 20. század talán legnagyobb géniuszának, Albert Einsteinnek az agya. Míg a Házi Színpadon az előző évadok hagyományát folytatva kortárs magyar drámák kerülnek színpadra.

A 2022/23-as évadban milyen bemutatókkal várják a közönséget?
R. P.: A Vígszínházban Franz Kafka A kastély című regényének új színpadi változatát Bodó Viktor rendezi a tőle megszokott abszurd fantáziával és groteszk humorral. Shakespeare „dühös vígjátékát”, a Szeget szeggelt decemberben mutatjuk be az én rendezésemben. A bérletes bemutatók mellett tavasszal egy gyerekelőadással is készülünk: Presser Gábor közreműködésével a Pinokkió új zenés változatát Ke­resz­tes Tamás állítja színpadra. A Pesti Színházban a már említett Inkognitó mellett a ma már klasszikusnak számító, Egy szerelem három éjszakája című előadást ifj. Vidnyányszky Attila állítja színpadra, míg Tennessee Williams fülledt hangulatú, Macska a forró bádogtetőn című művét Valló Péter rendezi.

Több független produkció is megfordult a színházban, mint például Mundruczó Kornél díjnyertes rendezése, a Pieces of a Woman, a KV Társulattól a Miért lett R. úr ámokfutó?, és a Nekedszolataps – Ébredj!, ami az Aurora Film és Színház Egyesület produkciója. Miért tartja fontosnak, hogy független csoportok is meg­mu­tat­kozhassanak a Vígben?
R. P.: Teret és támogatást kell adnunk a független színházi társulatoknak. Frissességük, látásmódjuk, az általuk feldolgozott témák jelenünk és a magyar színházi élet kikerülhetetlen elemei. Kellenek olyan al­kal­mak, amikor a Vígszínház közönsége is találkozik ezekkel az előadásokkal.