Koncertek a Budapest Music Centerben – ′22. július
2024. Április 10. /

Orbán György 75 – kamaraest a zeneszerző tiszteletére
Az egyik legtöbbet játszott kortárs magyar zeneszerző, Orbán György a népzenei, filmzenei, jaz­zes és kortárszenei elemek mellett előszeretettel merít a múlt hagyományaiból: tudatosan vissza-

­nyúl a korábbi zenetörténeti korszakok hangzás- és formaideáljaihoz, és nem kívánja elvetni a hangnemalapú gondolkodás rendszerét. Orbán György neve első­sor­ban vokális, azon belül kórus- és oratorikus kompozícióiról vált is­mert­té, de életműve – stílusforrásaihoz hasonlóan – igen változatos, hiszen hangszeres és színpadi műfajokban is alkot. A darabokat Orbán műveinek avatott előadói szólaltatják meg: a dalok énekszólamát Bátori Éva és Kun Ágnes Anna kelti életre, hegedűn Selmeczi Gábor, zongorán Kincses Margit és Selmeczi György játszik.

BMC – Koncertterem
07. 02., 18h


Sanne Rambags – Vincent Courtois – Julian Sartorius
Az álmodozó, a hangulatember és a nyughatatlan örökmozgó. Az európai jazz három különleges zenei figurája találkozik az Opus színpadán, hogy világát egyesítve sokterű, kaleidoszkópszerű élményben részesítse a hallgatót. Sanne Rambags az improvizatív éneklés csak rá jellemző stílusát alkotta meg: hangjával és dalszövegeivel dimenziókapukat nyitogat, ott munkálkodik, ahol az álom és az ébrenlét találkozik. Vincent Courtois kezében a vonó ecsetté válik: szövevényes és fordulatos történeteket fest elénk hangszerével, és olyan toposzokat láttat, amelyek – bár ismerősen csengenek – minden alkalommal az újdonság erejével hatnak. Julian Sartorius a szó legjobb értelmében véve játékszernek tekinti hangszerét, amelyen keresztül izgalmas felfedezéseket tehet a világról. Hármójuk közös, TWIGS elnevezésű projektje annyira friss, hogy Európában eddig csak néhány alkalommal volt hallható, és a koncert napjaiban lemezre is rögzítik a BMC stúdiójában.

BMC – Opus Jazz Club
07. 06., 20h

[kep3]

Várallyay Petra Trió
A Várallyay Petra Trió zenei világa egyedülálló fúzió a kortárs jazz színterén: rockzenei, metál és folk stílusjegyek éppúgy megjelennek benne, mint a szabad improvizáció vagy a XX. század komolyzenéjének hatása. A 2014-ben megalakult progresszív jazztrió szerzeményeinek ritmikai és harmóniai komplexitása közvetlen, ösztönös előadásmóddal párosul, koncertjeiken széles dinamikai és érzelmi spektrumot bejárva repítik a hallgatóságot a mélyen melankolikus hangképektől a zúzós metál groove-okig. A trió névadója, Várallyay Petra klasszikus hegedűsként aratta első sikereit, később azonban érdeklődése egyre inkább az improvizatív fúziós zene és a komponálás irányába vitte. Tevékenysége azóta is a műfajok széles skáláját öleli fel.

BMC – Opus Jazz Club
07. 09., 20h

Aki Takase Carmen Rhapsody
Aki Takase, a Németországban élő japán zongorista már több formációval szerepelt az Opus színpadán, és Japanic nevű együttesével, illetve a szaxofonos Daniel Erdmann-nal duóban két lemeze is megjelent a BMC Records gondozásában. Takase kísérletező kedvét ezúttal a klasszikus zene irányában kamatoztatja: a szintén japán származású operaénekessel, Mayumi Nakamurával, valamint Daniel Erdmann-nal és annak csellista jóbarátjával, Vincent Courtois-val jazz-kamarazenekarra alkalmazta Georges Bizet Carmen című operáját. Aki Takase a három éve tartó alkotófolyamat során Bizet klasszikusát többek között John Cage által inspirált zenei elemekkel kombinálta; Cage kompozíciós technikája és látásmódja nagy hatással volt Takase zenei gondolkodására. A zenészek a koncert napjaiban lemezre is rögzítik a Carmen Rhapsodyt a BMC Records számára.

BMC – Opus Jazz Club
07. 21., 20h