„A vészterhes időkben nagy szükségünk van az életigenlésre” 2022. szeptember 29. / Nagy Klaudia A tavaly 60 éves fennállását ünneplő Pécsi Balett egyik erőssége, hogy folyamatosan tud alkalmazkodni a nézők változó igényeihez. Minél szélesebb közönségréteget szeretne megszólítani magas színvonalú táncelőadásaival, amelyek egyszerre szórakoztatóak és elgondolkodtatóak. A sokszínű repertoárban helyet kapnak a kísérletező produkciók is, amelyeket progresszív, egyedi és dinamikus táncnyelv jellemez. Az együttes ügyvezetőjével, Uhrik Teodóra Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művésszel, a Pécsi Nemzeti Színház és a Halhatatlanok Társulatának örökös tagjával legújabb bemutatójukról, a XVI. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozóról és jövőbeli terveikről beszélgettünk. Szeptember 4-én mutatjátok be a Nemzeti Táncszínházban Mikis Theodorakisz Zorba című balettjét. Talán nem véletlenül esett erre a választásotok, nyakunkon a klímaválság, a járvány sem múlt még el teljesen, sok minden nyomasztja az embereket, Zorba történetéből pedig bárki erőt meríthet. U. T.: Ezekben a vészterhes időkben nagy szükségünk van az életigenlésre, és úgy gondoljuk, hogy Zorba az életigenlés mestere. Bármilyen baj, bánat ér minket, valamilyen módon ki kell lábalni belőle, örülni kell annak, amink van. Azt is hangsúlyozza, milyen fontos a humor az életünkben, amibe a rossz helyzetekben bele lehet kapaszkodni. Én is mindig arra szoktam gondolni, hogyha végre elmúlik a rossz, milyen ironikusan fogok visszagondolni rá. Az élet szeretetére, javaink megbecsülésére tanít minket a darab. Biztosan mindenki emlékszik az 1964-es film ikonikus jelenetére, amikor Zorba szirtakit táncol. Hasonlóra számíthatunk itt is? U. T.: A darab a néptánc és a modern tánc unikális fúziója, és az sem megszokott, hogy két koreográfus dolgozik együtt. Izgalmas kísérlet, hogyan lehet szintetizálni különböző táncstílusokat. Zachár Lóránd zseniális kortárs koreográfus, fantasztikus mozgásnyelv van a tarsolyában, Juhász Zsolt csodálatos néptánc koreográfus, szépen formálják az előadást. Harmadikként csatlakozik hozzájuk az utánozhatatlan tehetségű művész, Bozsik Yvette, aki Madame Hortense szerepét alakítja, és saját maga készíti a koreográfiáját is. Nagyon örülünk, hogy elfogadta a meghívásunkat. Alkotótársaik Túri Erzsébet jelmez- és Cziegler Balázs díszlettervező. Vincze Balázs a rendező munkatársaként segíti tapasztalataival a színpadra állítást. A Zorba a Pécsi Balett és a Pécsi Nemzeti Színház koprodukciójában, a Nemzeti Kulturális Alap és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával jön létre. Az előadás budapesti bemutatója szeptember 4-én a Nemzeti Táncszínházban közös programként valósul meg. Mi jelenti a kihívást ebben a darabban? U. T.: Mintha folyamatosan nyelveket tanulna a társulat. Zachár Lóránd modern mozgásnyelve felkészíti a testet minden mozdulatra, igényli, hogy egy táncos minden testrészét tudatosan mozgassa, itt már nincs határ, mindent meg lehet tanulni. Fontos, hogy a táncosoknak van karakterteremtő képességük, ami nagyon ritka egy együttes esetében, de Vincze Balázs művészeti vezetővel közösen mindig színházi formában gondolkodtunk. A táncművészet az egyetemes színházművészet része, ha nem tartalmaz mondanivalót, üzenetet a néző számára, amit a táncosoknak át is kell tudni adni, akkor csak értelmetlen sportmozgás lesz belőle. 2022. szeptember 16. és 20. között rendezik meg a XVI. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót. Hogy alakul az idei program? U. T.: Szeptember 16-án a Nagyszínházban a Bozsik Yvette Társulat Bohóc kerestetik és a FrenÁk Társulat Twins darabja nyitja a találkozót. A színház előtt felépítünk egy színpadot, ahol a legjobb pécsi tánciskolák és táncegyüttesek fognak szerepelni. Nagyon jót tesz a szakmánknak, ha bevonjuk az ifjú tánckedvelőket, hiszen így még nagyobb kedvet kapnak ehhez a pályához. 17-én 18 órától 18.40-ig különleges erkélykoncertre kerül sor, amit Lipics Zsolt, a Pécsi Nemzeti Színház igazgatója talált ki. A koncertet bárki megnézheti, meghallgathatja, szerintem nagyon szellemes ötlet. Aznap este tartjuk a Zorba pécsi premierjét a Nagyszínházban. 18-án a Kamaraszínházban a Varidance Kármenje mutatkozik be, a Nagyszínházban pedig a Magyar Nemzeti Táncegyüttes lép fel Toborzó című előadásával. 19-én a Budapest Táncszínház Lisztmániája következik, 20-án pedig a Győri Balett The Waves és a Szegedi Kortárs Balett Vadak című előadása lesz látható a Nagyszínházban. Mindig úgy osztjuk be a produkciókat, hogy ne legyen programütközés, így a közönség nem marad le semmiről. Mik a terveitek a 2022/2023-as évadra? U. T.: A következő évad gyerekelőadása az idén bemutatott Lúdas Matyi lesz, amelyet Vincze Balázs rendező-koreográfus álmodott színpadra, a társkoreográfusok: Szabó Márton és Molnár Zsolt, az együttes szólistái. Igazából családi előadás, mert a felnőttek is boldogan tapsolnak és nevetnek közben, minden korosztály számára remek szórakozást ígér. Játsszuk tovább a repertoáron lévő előadásokat, a Vasarely-etűdöket a Müpában, a Piroska és a farkast és a Carment, mindkettő utazó előadás, igyekszünk elvinni sokfelé, amennyire anyagi kereteink lehetővé teszik. Tavaly ünnepelte 60. jubileumát az együttes, amelynek alapító tagja vagy. Más feladatokkal kell szembenézni, mint korábban? U. T.: Hihetetlen mennyiségű információ éri a közönséget, sokkal több program közül válogathat, mint annak idején. Nehéz becsalogatni a nézőket, de fel kell vállalni, hogy olyat játszunk, aminek van üzenete, amitől nem félnek, hogy nem értik, miről szól. Mindezt a lehető legmagasabb színvonalon kell megvalósítanunk. Változnak a kötelezettségeink, ha meg akarjuk tartani a közönségünket. Most már moziba sem muszáj elmenni, ráadásul a pandémia is erősítette az emberekben azt az érzést, hogy otthon is jól lehet szórakozni. Holott a személyes jelenlétet, az előadások „itt és most” varázsát nem helyettesítheti a televízió vagy a stream. U. T.: Mindig azt szoktam mondani, hogy a nézők és a színpadon álló emberek közti kapcsolat egy kémia, olyan, mint a szerelem – nem lehet pótolni. |