Koncertek a Budapest Music Centerben – ′23. február-március 2024. Április 10. / GoetheJazz / Kronthaler Trio A Kronthaler Trio friss, kortalan és titokzatos zenei világa stílusok és korszakok széles skáláját öleli fel. Kalandozásuk első lenyomatát a Living loving maid című albumon örökítették meg (2015), amelyen reneszánsz és barokk áriákat dolgoztak fel – hatalmas sikerrel. A három nemzetközileg keresett művész ezután a karantén alatt találta meg az időt arra, hogy berlini bázisán kidolgozza második lemezének anyagát, amely ez év folyamán jelenik meg a BMC Records gondozásában, és amelyből ezen a koncerten kaphat először ízelítőt a közönség. A trió ezúttal a serdülőkorukban hallott nagy egyéniségek előtt is fejet kíván hajtani: a barokk és reneszánsz zeneszerzők mellé jeles popzenészek lépnek. Georg Friedrich Händel, Henry Purcell és Antonio Vivaldi áriái, a Soundgarden, a Smashing Pumpkins és a Police dalai magával ragadó és aktualizált feldolgozásban szólalnak meg. BMC – Opus Jazz Club 02. 24., 20h Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével / Schubert és Webern Franz Schubertet szokás az „első”, a szűk száz évvel később született Anton Webernt pedig a „második” bécsi iskola képviselőjének tartani. Hogy léteznek-e ezek az „iskolák”, tekinthetők-e osztálytársaknak Haydn, Mozart, Beethoven és Schubert, illetve Schönberg, Berg és Webern, az megközelítés kérdése (a különbségeik legalább olyan számosak, mint a hasonlóságaik). Csalog Gábor tavaszi Schubert-sorozatának második koncertjén mindenesetre Webern lenyűgöző tisztaságú és szépségű zongoravariációja kerül Schubert hét impromptuje és ritkábban hallható Három zongoradarabja mellé. A Fazekas Gergely zenetörténész közreműködésével zajló beszélgetés során Schubert és Webern zenetörténeti kapcsolódásairól is szó lesz, de a fókuszban elsősorban a zene áll majd. Például olyan kérdések, hogy Webern végletes tömörségű, hangzó kristályszerkezeteiben miként tükröződik (ha egyáltalán) a Schubert-művek „mennyei hosszúsága”. BMC – Koncertterem 03. 12., 18h [kep3] Ránki – Stark – Devich: Zongoratriók II. / Mozart és Csajkovszkij Ránki Fülöp, Stark János Mátyás és Devich Gergely kamarasorozata a négy évszakot egy-egy koncerttel koronázza meg a BMC Koncerttermében. A fiatal művészek a zongoratrió-irodalom kiemelkedő remekműveit, ezúttal Mozart és Csajkovszkij egy-egy darabját állítják párba. A tavaszias vidámság alatt már-már schuberti szomorúság rejtőzik Mozart áttetsző textúrájú E-dúr triójában. Az E-dúr hangnem Mozart életművében szokatlan választás, ráadásul nemcsak a témákról nehéz eldönteni, hogy örömteliek vagy melankolikusak-e inkább, de a harmóniai fordulatokban is sötét árnyak sejlenek fel. Csajkovszkij terjedelmes a-moll triójának hangvételét hol az eufória, hol a tragédia, hol az elégia, hol pedig a pátosz határozza meg. Bár a zeneszerző úgy nyilatkozott, a hegedű-cselló-zongora összeállítás működésképtelen, végül az orosz zeneszerzők közül elsőként adta a fejét trió komponálására. BMC – Koncertterem 03. 26., 19h Duo SeRa A Duo SeRa 2012-ben jött létre Seleljo Erzsébet és Razvaljajeva Anasztázia szaxofon-hárfa kettőséből. A különleges hangszer-összeállítású páros nyolc évvel ezelőtt indította el Találkozások című koncertsorozatát, amely egyrészt a kortárs zene iránti érdeklődésükből táplálkozott, másrészt az volt a célja, hogy saját repertoárt építsenek ki. Az évek során a duó közel 30 új művet mutatott be hazai és külföldi szerzőktől. A március 10-i hangverseny műsorában egymástól jelentősen eltérő zenei gondolkodású szerzők – Sáry László, Szemző Tibor, Hamary András, Maros Miklós és Yehuda Yannay – művei szerepelnek, de elhangzik Kodály Zoltán Hét zongoradarab című ciklusának hat tétele is, amelyeket Dargay Marcell hangszerelt meg a duó számára. Szemző Tibor Izmail-i tekercsek című művéhez vizuális anyag is készült, amelyet a szerző a Duna-deltában forgatott 2019 tavaszán. BMC – Koncertterem 03. 10., 19h |