A francia jazz krémje Budapesten: jön a Jazzdor 2023. március 10. / Molnár Fanni / BMC Március 22. és 25. között kerül sor a világhírű strasbourgi Jazzdor Fesztivál első budapesti kiadására, ahol a francia szerzői jazz filozófiája találkozik a Budapest Music Center magyar és nemzetközi művészeinek munkásságával. A BMC elmúlt évtizedének legnagyobb volumenű, nemzetközi együttműködésben megvalósuló jazzrendezvényéről az Opus Jazz Club programszerkesztőjét és a BMC Records menedzserét, Bognár Tamást kérdeztük. Mit érdemes tudni a Jazzdor Fesztiválról? B. T.: A Jazzdor Fesztivál több mint három és fél évtizede szakmailag és közönségsiker tekintetében is az európai jazzélet legfontosabb eseményei közé tartozik. Vezetője, Philippe Ochem valamilyen módon mindig is a francia jazz kulcsfigurájának számított, például a korábbi francia jazzszövetség elnökeként. A fesztivál eredeti helyszíne, Strasbourg nagyon közel esik a francia-német határhoz, így vált a Jazzdor egyfajta utazó fesztivállá, amelynek szintén nagy presztízsű berlini kiadása is létezik. Milyen kapcsolatot ápol a BMC a fesztivál eredeti otthonát adó francia jazzszíntérrel? B. T.: A francia jazz krémjével dolgozunk. Az első kapcsolatok Gadó Gábor, Palotaï Csaba és Spányi Emil révén épültek ki: újabb és újabb lemezeik felvételére magukkal hozták francia zenészbarátaikat, akik közül többen – például Sébastien Boisseau, Thomas de Pourquery és Christophe Monniot – ma már a jazz meghatározó alakjai. Valamivel később csatlakoztak hozzánk az olyan sztárok, mint Daniel Erdmann, Théo Ceccaldi, Sylvain Rifflet, Vincent Courtois és a Pulcinella. Organikusan növekedett az a kiterjedt hálózat, amelynek a BMC ma már a modern francia jazz kiadójaként és klubként is megkerülhetetlen része. Hogyan kerül a Jazzdor Fesztivál Budapestre, egész pontosan a BMC-be? B. T.: Ochem kezdetektől fogva támogatta a BMC-t, kölcsönösen fordulhattunk egymáshoz szakmai segítségért. Vannak francia partnereink, például a lyoni Périscope vagy a tours-i Petit faucheux, akikkel közös projekteket szervezünk. Arra viszont még nem akadt példa, hogy Magyarországon, nagyszabású rendezvénysorozat keretében tudjuk bemutatni a saját tevékenységünket és a francia-német kapcsolódásainkat. Erre most a Jazzdorral közös szervezésű budapesti fesztiválunkon végre sor kerülhet. A nyolc koncertből hat BMC-s produkciót szerepeltet, és négy egyúttal lemezbemutatóként is szolgál. Kikkel találkozhatunk a budapesti fesztivál négy napja alatt? B. T.: A nyitónapon, március 22-én két BMC Records lemezbemutatóra kerül sor. Ősszel jelent meg az O.U.R.S. albuma, amely az összes francia jazzmagazinban megkapta a legjobb kritikai minősítést. Ez a lemez az amerikai kortárs repetitív zenét és a rockos hangulatot egyesíti. A második koncert a francia jazz etalonjához, Vincent Courtois-hoz kötődik, aki a nagyformátumú holland énekesnővel, Sanne Rambagsszal és a keresett svájci dobossal, Julian Sartoriusszal alakított triót. Az ő dalaik meghatározhatatlan stílusában a hagyományos jazztől a kortárs klasszikus zenén át a sámánisztikus folkig minden visszhangzik. A fesztivál második napját Ann O’Aro ének-harsona-ütőhangszer triója kezdi. Ann réunioni származású, így a zenéjét e távoli sziget népdalainak hatása jellemzi. Ezután a Gadó Gábor – Harcsa Veronika Sextet lemezbemutatója lesz hallható, melyen erős klasszikus és kortárs zenei áthallásokra számíthatunk. A március 24-i este főszereplője a Németországban különösen megbecsült Hans Lüdemann és a Transeurope Express, akikkel a debütáló lemezük után belefogtunk az On the Edges című sorozatba. Ennek lényege, hogy Lüdemann Európa határterületeiről hívott zenészekkel közösen – ezúttal az olasz harmonikással, Luciano Biondinivel – fedezi fel különböző országok zenei világát. A zárónapon, 25-én a Svédországban született, Párizsban élő énekesnő, Isabel Sörling lép fel elsőként, aki legújabb produkciójával érkezik. A felettébb népszerű és elismert Sylvain Rifflet pedig a kvartettjét hozza el. Ő már többször játszott nálunk, a zenéje virtuóz és energikus, ugyanakkor érzelemteli. A vele rögzített Rebellions című lemezünk minden lehetséges francia díjat besöpört. Nemcsak BMC Records lemezbemutatók akadnak szép számmal a programban, hanem énekesnők nevével fémjelzett projektek is. B. T.: Az elmúlt két évtizedben, főleg a Winand Gábor nevével fémjelzett korszak után alig adtunk ki vokális anyagot. Most több énekesnőt szerepeltető lemezünk van kiadás alatt, mint ahány a lemezkiadó történetében eddig összesen megjelent. Ez annak is köszönhető, hogy az utóbbi időben nem kevés olyan énekesnő bukkant fel az európai modern jazz színterén, akik elképesztően magas színvonalat képviselnek. |