Monte Cristo grófja a Budapesti Operettszínházban – „Újabb ünnepre, új bemutatóra készülünk a centenáriumi ünnepi évadban!” 2023. május 18. / „Az idei évet Magyarország kormánya A magyar operett évének nyilvánította. A magyar operett évében magyar musicalt mutatunk be” – ezekkel a szavakkal nyitotta meg a centenáriumi évad újabb olvasópróbáját Kiss-B. Atilla főigazgató, jókedvet kívánva a társulatának a próbákhoz és sikert az újabb premierhez. „Alexandre Dumas, korának egyik legolvasottabb francia írója elsöprő sikert aratott a Monte Cristo grófja című regényével. A tetemes bevételből 1846-ban Párizs mellett kastélyt építtetett, és elnevezte Monte Cristónak. J’aime qui m’aime (Szeretem azt, aki szeret engem) – vésette az írópéldaképek portréival díszített épület bejárata fölé.” [kep3] Petőfi Sándor, a költőzseni, akinek idén 200. születésnapját ünnepeljük, nagyon nagy tisztelője volt Dumas-nak, és a következő sorokat írta róla: „Legkedvesebb regényíróm, Dumas Sándor! Nincs is több szellem senkiben, mint őbenne. Nála is vannak nagyobb írók, akárhányan, de kedvesebb, szeretetre méltóbb, egy sem. És ez a fő: nem bámultatni, hanem szerettetni, ez legalább az én vágyam” „Dumas is nagy tisztelője volt Petőfinek, számos versét lefordította. Földi életükben sajnos nem találkoztak. Évekkel Petőfi halála után, 1865-ben utazott Budapestre, ahol több hetet is eltöltött. Díszmagyart varratott magának, Petőfi-fordításokat is szavalt, franciára fordította a Nemzeti dalt, Jókai Mórral is találkozott.” A Monte Cristo grófja című musical ősbemutatója 2011-ben volt a Békéscsabai Jókai Színházban, Szomor György zenéjével, dalszövegével és rendezésében, Pozsgai Zsolt színpadra alkalmazásában. A Budapesti Operettszínház előadását 2023 májusában Vincze Balázs viszi színre, akit a teátrum nézői a nagy sikerű La Mancha lovagja és a Jekyll és Hyde musicalek rendezőjeként ismernek. Koncepciójának ismertetésekor elmondta, hogy a történet megszokott keretein belül egy új musical születik, a már jól ismert dalok mellett (Fordult a kocka, Még egy perc, Róma) számos új dallal gazdagszik a mű Szomor György szerzeményében, aki ezúttal is az előadás egyik címszereplője a hármas szereposztásban. A rendező azt is kifejtette, számára az az egyik legfontosabb kérdés, hogy a bosszú milyen arányban jelenik meg az előadásban. Vajon meddig tudja az ember az egójából fakadó bosszúvágyat morális keretek között tartani? – a Budapesti Operettszínház Monte Cristo előadása erre a kérdésre is keresi a választ. A pazar látványvilágért Túri Erzsébet díszlettervező és Füzér Anni jelmeztervező felel. „A romantikus történet szélsőséges érzelmi világot tár elénk, olyan, mint a tenger, olykor szelíden ringat, olykor viharos hullámai közt utazunk a mélybe vagy épp a magasba. A látványvilág is igyekszik megjeleníteni a misztikát a tér és idő absztrakt fogalmainak boncolgatásán keresztül” – mesélt a díszletekről Túri Erzsébet, hozzátéve, hogy az előadáshoz gyorsan változó, sokrétű térkonstrukciót képzelt el. – „Két spirális lépcsőrendszer állandó mozgatása, utazása, szinkronba vagy épp szembe állítása kíséri majd a mélyen megélt érzelmek folyamatos változásait.” Füzér Anni kosztümjei a mai kor szellemében fogalmazzák meg a korabeli divatot, kortárs pasztellszínek és elnagyolt, furcsa lények vonulnak fel, ehhez illeszkedik a szereplők és a helyszínek sajátos színdramaturgiája. Az előadás hármas, igazi sztárszereposztásban lesz látható! Főbb szerepekben: Szomor György, Dolhai Attila, Homonnay Zsolt, Gubik Petra, Füredi Nikolett, Széles Flóra, Kocsis Dénes, Sándor Péter, Kerényi Miklós Máté, Gömöri András Máté, Cseh Dávid Péter, Szerényi László. Az előadás zenei vezetője Tassonyi Zsolt karmester. |