Koncertek a Budapest Music Centerben – ′23. június 2024. Április 10. / Opera Cinematique A filmtörténet első harminc évében, amikor a filmek még hang nélkül peregtek a mozikban, Magyarországon is mintegy hatszáz játékfilm készült – köztük a világhírű Korda Sándor és Kertész Mihály alkotásai –, ám ezekből alig néhány tíz maradt fenn. A nemzetközileg is elismert, virágzó magyar némafilmgyártás túlélőit keresi és gyűjti egybe a Nemzeti Filmintézet archívuma, amelynek egyre gyarapodó anyaga a magyar kortárs zene jeles képviselőit is megihlette. A BMC közönsége júniusban két estén lehet tanúja a némafilmrészletek és az élőzene összefonódásának: 12-én, hétfőn a Moment’s Notice Trio pillanatban születő zenei diskurzusai, 14-én, szerdán pedig a Modern Art Orchestra szólistáinak kompozíciói értelmezik tovább a magyar filmgyártás első aranykorának termését. A dráma tehát ezúttal nem színpadi történésekben nyilatkozik meg, hanem kép és zene párbeszédéből bontakozik ki. BMC – Koncertterem 06. 12. és 14., 20h Classicus Quartet: Das Wohltemperierte Streichquartett – Zárókoncert Utolsó állomásához érkezett a Classicus Quartet ötödik évébe lépett sorozata, amely a vonósnégyes-irodalom egyedülálló keresztmetszetét kínálja a BMC Koncerttermében. A zárókoncerten az együttes összegzi az elmúlt 5 évet, ami alatt 18 koncerten több mint 60 művet, köztük számos ősbemutatót játszottak. Az est első felében a kvartett tagjaiból alakult trió a zenetörténet alfájához és omegájához tér vissza: Bach és Kurtág transzcendens tömörségű, sűrűn szövött darabjait tárja a hallgatók elé, a második részben pedig korábbi együttműködésekre visszatekintve, vendégművészek társaságában vesz búcsút a sorozattól. A csapat a tizenéves Mendelssohn elbűvölő oktettjét szólaltatja meg, amely nyolc vonóst egyesítő apparátusával a maga korában igen szokatlannak számított, ám szinte azonnal a kamarazenei repertoár közkedvelt darabjává avanzsált. BMC – Koncertterem 06. 03., 18h [kep3] Dominga Tango Ana Micozzi és Ilein Bermudez cselló-zongora duója, a Dominga Tango 2013-ban alakult Buenos Airesben. Repertoárjukat hagyományos és kortárs tangók alkotják, amelyekben a cselló gazdag hangszíne és elbűvölő dallamívei, illetve a zongora ritmikus ütős effektusai és virtuóz sziporkái fonódnak elválaszthatatlan egységbe. A műfajban szokatlan hangszer-összeállítás nemcsak lehetővé teszi, hanem meg is követeli, hogy a két zenész átiratokon keresztül munkálja ki sajátos stílusát és hangzásvilágát, amelynek mélyén mindvégig tapintható marad a tangó sodró lüktetése és a latinos világ. A duó nagy hangsúlyt fektet női zeneszerzők új darabjainak bemutatására, azzal a céllal, hogy szélesebb körben ismertté tegyék munkásságukat egy alapvetően férfiak által létrehozott és uralt műfajban. Budapestre harmadik európai turnéjuk keretében látogatnak el. BMC – Opus Jazz Club 06. 10., 20h Pátkai Rozina: Minka Pátkai Rozina legújabb lemezeinek világa a művésznő intermediális kísérleteinek és az EM90 zenekar Rossz szórend című lemezének egyenes vonalú folytatása. Rozina Dóczi Bence gitáros, elektronikus zenész, hangmérnök segítségével jutott el a bossa novától az elektronikus zenéig, egy zsizsegő, soha meg nem nyugvó hangzásvilágig, illetve talált vissza a portugál nyelvű zenei tradíciótól saját anyanyelvéhez, többek között Czóbel Minka verseihez, akinek keresztnevét az alkotócsoport első lemeze címként viseli. A zenekar második, Pilinszky-albuma után most Petőfi Sándor verseiből teremtett állandóan változó, de mindvégig intenzív hangképeket, amelyek atmoszférája főként az elektronikus tánczenéből, a free jazzből és a kortárs zenéből táplálkozik. Ezúttal is kulcsfontosságú szerepet kap Rozina állandó zenésztársa, Ávéd János, a koncertet pedig a több műfajban tájékozott zenészek közreműködése teszi majd teljessé. BMC – Opus Jazz Club 06. 23., 20h |