Koncertek a Budapest Music Centerben – ′23. december 2024. Április 10. / Ránki – Stark – Devich: Zongoratriók IV. / Debussy és Ravel Utolsó állomásához érkezett Ránki Fülöp, Stark János Mátyás és Devich Gergely kamarasorozata, amely a négy évszakot egy-egy koncerttel koronázza meg a BMC Koncerttermében. A fiatal művészek a zárókoncertet Debussy és Ravel műveinek szentelik. Debussy két duószonátája életének talán legnehezebb időszakában készült 1915 és 1916 között, amikor a zeneszerzőt kívülről a háború borzalma, belülről pedig súlyosbodó betegsége emésztette. A cselló-zongora szonáta hangvétele modern és szinte nyers, a hegedű-zongora szonáta – Debussy utolsó befejezett darabja – pedig a játékos és a fájdalmas karaktert is hordozza. Ravel legambiciózusabb kamaraműve, az a-moll trió az első világháború előestéjén készült – rohamtempóban, mert a szerző mielőbb be akart vonulni. A kiérlelt technikáról tanúskodó darab inspirációforrásai a maláj költészettől a baszk dallamokig terjednek, az egzotikus hatásokat azonban Ravel szigorú formába öntötte. A zongora ütőhangszeres effektusai minduntalan szembekerülnek a vonósok tartott hangjaival, miközben csillogó színek és tünékeny árnyak vonják magukra a hallgató figyelmét. BMC – Koncertterem 12. 01., 19h Lukács Miklós Cimbiózis Trió & Ligeti Ensemble: Responses to Ligeti Az ezerarcú cimbalomművész, Lukács Miklós estjének első részében határokat nem ismerő művészek veszik kezükbe és formálják tovább Ligeti örökségét: két kisegyüttes közös játéka tesz tanúságot arról, hogy a magyar zeneszerző munkásságának ihlető ereje a kortárs jazzben is a mai napig jelen van. A Concerto Budapest égisze alatt működő Ligeti Ensemble zenészei szólaltatják meg a nagy kihívást jelentő tíz fúvósötöstételt, amelyekre a Cimbiózis Trió felel, elmosva a kortárs zene és jazz között húzódó, sokszor amúgy is oly vékony határvonalat. Az együttműködést Lukács Miklós álmodta meg, és miután a két zenekar májusban a BMC Ligeti 100 fesztiválján bemutatta az anyagot, stúdióba is vonultak, amelynek eredménye hamarosan megjelenik a BMC Records gondozásában. A koncert második része hasonlóan rendhagyó és színpompás zenei kalandra invitál, hiszen a Lukács Miklós Cimbiózis Trió most először lép fel Klenyán Csabával kvartetté kiegészülve. Sturm und Drang című szabadzenei utazásuk a klasszikus zene, a kortárs zene és a jazz hagyományaira épül, de mivel hazánk vezető kreatív zenészeiről van szó, előadásukat egyéni zenei gondolatok és hangzásötletek kavalkádja vezérli majd. BMC – Opus Jazz Club 12. 06., 20h Dutch Focus: a holland jazz hosszú hétvégéje Decemberben három napon át ismét vibráló holland jazz szól az Opus Jazz Clubban. A 81 éves doboslegenda, Han Bennink sportot űz abból, hogy valószínűtlen tárgyakból csaljon elő zenét: egy konyhaszéktől a színpad deszkáiig bármin képes játszani, amit az élet az útjába sodor. Reinier Baas és Ben Van Gelder társaságában alapított triója a fesztivál december 7-i nyitókoncertjén sugárzó virtuozitással szórakoztatja majd magát és a közönséget, nagyban építve Thelonious Monk örökségére. [kep3] A december 8-án fellépő Bonsai Panda a gitár ifjú holland titánja, Jelle Roozenburg és az önfejű harsonás, Louk Boudesteijn együttműködéséből született. A kvintett megmerítkezett a blues világában, elsajátította a jazz minden csínját-bínját, majd kompozícióit megspékelte 20. századi zeneszerzők, köztük Sztravinszkij, Sosztakovics és Messiaen ihlető hatásával. A fesztivált december 9-én a Fenix elektroakusztikus hangtájai zárják, amelyeket ambient szintetizátor-hangok, játékos dallamok és nyers groove-ok formálnak. A kvartett improvizáció iránti lelkesedése spontán pillanatzenében és finomhangolt összjátékban ölt testet – Flying Lotus, Donny McCaslin és Avishai Cohen világától inspirálva egyszerre bensőséges és eget rengető tapasztalatban részesítik a hallgatót. BMC – Opus Jazz Club 12. 07-09., 20h |