Kesselyák Gergely követi Bogányi Tibort a Pannon Filharmonikusok vezető karmestereként 2024. január 07. / Húszéves névfordulót, az országos hatáskörű, nemzetközi színvonalú művészeti műhely és márka sikerét ünnepli idén a Pannon Filharmonikusok. A szakmai kompromisszumokat nem ismerő együttes 2024 januárjában a fejlődésének egy újabb fontos szakaszához érkezik. Bogányi Tibor vezető karmesterként elköszön posztjától, melyen Kesselyák Gergely követi őt. A Pannon Filharmonikusok a klasszikus zene bölcsőjeként tisztelt nyugat-európai nagyzenekarok mintájára újult meg az elmúlt két évtizedben. A húsz év alatt Pécs és ezzel együtt a hazai nagyzenekari élet radikálisan megváltozott: a világszínvonalú akusztikájú és atmoszférájú Kodály Központ és a benne rezidensként helytálló Pannon Filharmonikusok az ország kiemelkedő művészeti márkája lett. A pécsi székhelyű zenekar országos hatáskörű jelenléte egyedi, ugyanakkor mind zeneileg, mind működésében a nemzetközi standardok szerint is kiváló minőséget képvisel. Az összetett működéssel és stabil szakmai értékrenddel bíró művészzenekar az együttes vezető karmesteri posztjára mindig a következő időszak fejlődési kihívását vállaló művészeket kér fel. „Hamar Zsolt, Peskó Zoltán és Varga Gilbert munkája mellett Bogányi Tibor az elmúlt 12 éve alatt a társulatot európai értékekkel bíró, egymást megbecsülő közösséggé és saját zenei arculattal rendelkező zenekarrá formálta, sikerrel. 2024-től Kesselyák Gergelytől vezető karmesterként a szimfonikus zenekari repertoár dirigálásán túlmenően a Kodály Központban rejlő lehetőségek kiaknázásával a nagy méretű, modern hangversenyzenekart igénylő operairodalom feldolgozásában és előadásában vár szakmai többletet a zenekar társulata és vezetése.” – mondta Horváth Zsolt igazgató a PFZ sajtótájékoztatóján. Bogányinak köszönhető, hogy a zenekar a kamarazenélés finom összhangját szimfonikus szintre emelte, melynek hallható eredményei az együttes közönségvonzását és nemzetközi elismertségét is jelentősen növelték. A zenekar hangzását a nagyromantikus zenekari repertoár feldolgozása mentén alakította, az évadok során műsorra tűzte többek között Bruckner összes szimfóniáját. „Ha csellón kellene lejátszanom, könnyen el tudnám zenélni, hogy mit jelentett ez a tizenkét év. Szavakkal kicsit nehezebb. Úgy tekintek magamra, mint egy zenekarépítőre, akinek a feladata a hangzást előre vinni. A legfontosabb, hogy ennél a zenekarnál lehet dolgozni. A legnagyobb kihívásokkal is meg tudott küzdeni ez a társaság. A nemzetközi gyakorlathoz képest több időt szánunk egy-egy koncertre, ami nagyon termékeny. A tudásom legjavát adtam és kaptam ebben a munkában, és ritkaság, de nem untuk meg, és nem éltük fel egymást a zenekarral, ezért örülök, hogy állandó vendégkarmesterként tudjuk folytatni a közös munkát.” – foglalta össze Bogányi Tibor. Kesselyák Gergely és a Pannon Filharmonikusok 2024 januárjában kezdődő együttműködésének egyik motorja a Kodály Központ akusztikai és színpadi lehetőségeinek további kihasználása. Az operajátékkal a zenekar rugalmassága, tanulási rutinja, együttjátéka semmihez nem hasonlítható módon fejleszthető, amely kihat a szimfonikus hangversenyek minőségére is. A Kodály Központ nagy méretű zenekari árka és színpada lehetővé teszi a kelet-közép-európai zeneirodalom nagy létszámú zenekart igénylő repertoárjának bemutatását. „Vagy emelkedik egy színvonal, vagy süllyed. A fejlődéshez mindig új területeket, új célokat kell megnyitni. A munka, amire készülök, új zenékre, új műfaji területre fókuszál, ami újítást fog hozni. Hihetetlen szerencsés együttállása van az akarásnak és képességnek ebben a zenekarban. Én egyszer sem éreztem úgy, hogy motiválatlanok lennének a munkában, vagy azt, hogy képtelenek lennének megfelelni egy kihívásnak. Egy nagyon felkészült és színvonalas zenekar vezetésére vállalkozom. A közös munkában a közönség megértését kereső, XX. századi, elsősorban kelet-közép-európai szimfonikus és opera műveket keresem majd.” – fogalmazott Kesselyák Gergely. |