Koncertek a Budapest Music Centerben – március
2024. Április 10. /

Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével / Chopin és a sötétség színei
Frédéric Chopin imádta az éjszakát, erről tanúskodnak álomszerűen szép noktürnjei, de vonzotta

a metaforikus értelemben vett sötétség is, miként az felkavaróan komor hangzásvilágú darabjaiból, olykor egészen torznak ható harmóniameneteiből, különös dallamaiból kiviláglik. A zenekritikus Hippolyte Barbedette bő húsz évvel Chopin halála után így írt: „Chopin beteg ember volt, aki élvezte a szenvedést, és nem akart meggyógyulni; fájdalmát imádni való formában öntötte ki […] Chopin zenéje lényegét tekintve egészségtelen. Ez benne a vonzó és ezért oly veszélyes.” A kritikusnak nem – vagy csak részben – volt igaza, hiszen Chopinnek sokszor még a „sötét” zenéi is gyógyító, vigasztaló hatásúak. A koncert Chopin egyszerre vonzó és veszélyes sötét világát járja körbe válogatott noktürnökön, etűdökön és tánctételeken keresztül, és erről fog szólni Csalog Gábor és Fazekas Gergely be­szél­getése is.

BMC Koncertterem
03. 10., 19h


j(A)zz! / m o s
Az Opus közönsége month of sundays néven ismerhette meg évekkel ezelőtt a bécsi m o s triót, amelynek akusztikus és elektronikus zene között oszcilláló, patikamérlegen kimért hangzásvilága ékesen bizonyítja, hogy az ördög valóban a részletekben rejlik. A minimálzenéből és az improvizációból merített ihlet nyomán a m o s a spontán interakciókat aprólékosan kidolgozott struktúrákba helyezi. 2015-ös debütáló albumuk után a New Austrian Sound of Music programba is beválasztották őket. Új albumuk, a mnemonic 2022 szeptemberében jelent meg. Címéhez híven a lemez középpontjában az emlékezés folyamata áll: a sűrűn szőtt kollázsban a képek hol szétoszlanak, hol feltorlódnak, miközben a rezonanciák és a visszhangok töredezett motívumokkal és elidegenedett dobütésekkel találkoznak. A számokból kirajzolódó bensőséges krónikában a m o s tükröt tart a mindennapi élet töredékessége és törékenysége elé.

BMC – Opus Jazz Club
03. 01., 20h

[kep3]

Chemin Neuf: O ignee spiritus – BMC Records lemezbemutató
Gadó Gábor korábbi albumain már szerepeltek Bach-, Händel- és Liszt-átiratok, a gregorián iránti vonzódása pedig alapjaiban meghatározza zenei világát, így nem meglepő, hogy Chemin Neuf kvartettjével határozott fordulatot vett ebbe az irányba. Zenésztársait a repertoárnak megfelelően választotta: Rajk Juditot a régi- és kortárs zene szakértőjeként tartják számon itthon és külföldön egyaránt, Rohmann Ditta szerteágazó tevékenységei közül talán cselló- és énekes improvizációkkal tűzdelt barokk szonátaestjei a leghíresebbek, míg Zétényi Tamás a hazai kortárszenejáték első számú letéteményesei között ismert. Debütáló EP-jükön Hildegard von Bingen és Liszt két-két műve, valamint két gregorián ének hangzik el. A két cselló és a gitár 14 húrja nagyjából azonos hangmagasságban szól, amellyel a szintén mély, meleg tónusú alt énekhang alkot misztikus és megrendítő, már-már túlvilágian gyönyörű ötvözetet.

BMC – Opus Jazz Club
03. 27., 20h


Aki Takase: Dedicated to Carla Bley / Aki Takase – Lukács Miklós

A Japánban született és 1987 óta Berlinben élő Aki Takase a kortárs jazz formálóinak egyik legjelentősebb személyisége. A több mint négy évtizedes pályája alatt már jazzlegendává vált zongorista gazdag alkotói munkássága – amelyről a BMC Records számára rögzített albumain is meggyőződhetünk – a jazz, a klasszikus és kortárs zene, a tánc, az irodalom és az elektronikus zene határmezsgyéin tett kirándulásokra is kiterjed. Számos projektje középpontjába az ame­rikai jazztörténet nagy alakjait, például Duke Ellingtont, Thelonious Monkot vagy Ornette Colemant állította. Ezúttal olyan szóló­prog­rammal érkezik, amellyel a tavaly ősszel elhunyt zongorista, Carla Bley előtt hajt fejet, Bley és saját kompozícióinak előadásával. A koncert második felében duóban improvizál Lukács Miklóssal, akinek munkásságában egyedülálló módon ér össze a jazz, a kortárs klasszi­kus zene, az improvizáció és a népzene.

BMC – Opus Jazz Club
03. 08., 20h

bmc.hu