Koncertek a Budapest Music Centerben – március 2024. Április 10. / Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével / Chopin és a sötétség színei Frédéric Chopin imádta az éjszakát, erről tanúskodnak álomszerűen szép noktürnjei, de vonzotta a metaforikus értelemben vett sötétség is, miként az felkavaróan komor hangzásvilágú darabjaiból, olykor egészen torznak ható harmóniameneteiből, különös dallamaiból kiviláglik. A zenekritikus Hippolyte Barbedette bő húsz évvel Chopin halála után így írt: „Chopin beteg ember volt, aki élvezte a szenvedést, és nem akart meggyógyulni; fájdalmát imádni való formában öntötte ki […] Chopin zenéje lényegét tekintve egészségtelen. Ez benne a vonzó és ezért oly veszélyes.” A kritikusnak nem – vagy csak részben – volt igaza, hiszen Chopinnek sokszor még a „sötét” zenéi is gyógyító, vigasztaló hatásúak. A koncert Chopin egyszerre vonzó és veszélyes sötét világát járja körbe válogatott noktürnökön, etűdökön és tánctételeken keresztül, és erről fog szólni Csalog Gábor és Fazekas Gergely beszélgetése is. BMC Koncertterem 03. 10., 19h j(A)zz! / m o s Az Opus közönsége month of sundays néven ismerhette meg évekkel ezelőtt a bécsi m o s triót, amelynek akusztikus és elektronikus zene között oszcilláló, patikamérlegen kimért hangzásvilága ékesen bizonyítja, hogy az ördög valóban a részletekben rejlik. A minimálzenéből és az improvizációból merített ihlet nyomán a m o s a spontán interakciókat aprólékosan kidolgozott struktúrákba helyezi. 2015-ös debütáló albumuk után a New Austrian Sound of Music programba is beválasztották őket. Új albumuk, a mnemonic 2022 szeptemberében jelent meg. Címéhez híven a lemez középpontjában az emlékezés folyamata áll: a sűrűn szőtt kollázsban a képek hol szétoszlanak, hol feltorlódnak, miközben a rezonanciák és a visszhangok töredezett motívumokkal és elidegenedett dobütésekkel találkoznak. A számokból kirajzolódó bensőséges krónikában a m o s tükröt tart a mindennapi élet töredékessége és törékenysége elé. BMC – Opus Jazz Club 03. 01., 20h [kep3] Chemin Neuf: O ignee spiritus – BMC Records lemezbemutató Gadó Gábor korábbi albumain már szerepeltek Bach-, Händel- és Liszt-átiratok, a gregorián iránti vonzódása pedig alapjaiban meghatározza zenei világát, így nem meglepő, hogy Chemin Neuf kvartettjével határozott fordulatot vett ebbe az irányba. Zenésztársait a repertoárnak megfelelően választotta: Rajk Juditot a régi- és kortárs zene szakértőjeként tartják számon itthon és külföldön egyaránt, Rohmann Ditta szerteágazó tevékenységei közül talán cselló- és énekes improvizációkkal tűzdelt barokk szonátaestjei a leghíresebbek, míg Zétényi Tamás a hazai kortárszenejáték első számú letéteményesei között ismert. Debütáló EP-jükön Hildegard von Bingen és Liszt két-két műve, valamint két gregorián ének hangzik el. A két cselló és a gitár 14 húrja nagyjából azonos hangmagasságban szól, amellyel a szintén mély, meleg tónusú alt énekhang alkot misztikus és megrendítő, már-már túlvilágian gyönyörű ötvözetet. BMC – Opus Jazz Club 03. 27., 20h Aki Takase: Dedicated to Carla Bley / Aki Takase – Lukács Miklós A Japánban született és 1987 óta Berlinben élő Aki Takase a kortárs jazz formálóinak egyik legjelentősebb személyisége. A több mint négy évtizedes pályája alatt már jazzlegendává vált zongorista gazdag alkotói munkássága – amelyről a BMC Records számára rögzített albumain is meggyőződhetünk – a jazz, a klasszikus és kortárs zene, a tánc, az irodalom és az elektronikus zene határmezsgyéin tett kirándulásokra is kiterjed. Számos projektje középpontjába az amerikai jazztörténet nagy alakjait, például Duke Ellingtont, Thelonious Monkot vagy Ornette Colemant állította. Ezúttal olyan szólóprogrammal érkezik, amellyel a tavaly ősszel elhunyt zongorista, Carla Bley előtt hajt fejet, Bley és saját kompozícióinak előadásával. A koncert második felében duóban improvizál Lukács Miklóssal, akinek munkásságában egyedülálló módon ér össze a jazz, a kortárs klasszikus zene, az improvizáció és a népzene. BMC – Opus Jazz Club 03. 08., 20h bmc.hu |