Gondolatok a Budapest Táncszínház előadása kapcsán
– Mur Mur de la Mediterranée / Részletek az időben

2024. Április 11. / Földi Béla

A Budapest Táncszínház életében minden előadás egy ünnep. A következő előadásunk a Nemzeti Táncszínházban, melynek címe Mur Mur de la Mediterranée / Részletek az időben, kiemelt esemény ezen ünnepek sorában. A Nemzeti Táncszínház csodálatos épülete és infrastruktúrája
kivételes lehetőséget nyújt, hogy találkozzunk közönségünkkel, és ünnepeljük mindazt, ami a Budapest Táncszínház lételeme több mint három évtizede: a közönségünkkel való találkozás, táncba vetett hitünk és szeretetünk. Én, Földi Béla az együttes alapítója szerénytelenül állítom, hogy itthon és külföldön világ­színvonalon képviseli a Budapest Táncszínház az egyetemes kortárs táncművészet mérhetetlenül gazdag szellemiségét.

Az áprilisi bemutató kapcsán és természetesen életünk minden mozzanatában jelen van a múlt, a jelen és a jövő összefüggésének elemzése, a munkával töltött idő hatása és tanítása. Az elmúlt évtizedekben sok korosztály érkezett, suhant át a színpadon és tűnt el az idő ködében, de ezek a művészek és az általuk színpadra vitt alkotások ezer meg ezer ember szívében és lelkében hagytak erős nyomot világszerte. A mai napig komolyan megérint, ha arra gondolok, hogy a ’90-es években valamelyik gyerekdarabunk előadásán kacagó és nagy örömmel tapsoló gyermek 2024. április 13-án ott lesz a Nemzeti Táncszínházban ezen a bemutatón, és mi újra találkozunk akár ismeretlenül, de térben és időben összekötve a táncművészet által.

[kep3]

És most térjünk ki az előadással kapcsolatos gondolataimra. Az első rész, a Mur Mur de la Mediterranée koreográfusa Raza Hammadi, Párizsban élő nagymester, stílusalapító és nem mellékesen 40 éve jóbarátom, s 33 éve az együttesünk barátja is. A Mediterrán falai, avagy más fordításban Pletyka a Mediterránról egy család megtörtént kálváriájáról szól, mely érzelemgazdagon meséli el, hogyan keresi az ember a helyét a világban, és milyen nehézségekkel jár a boldogság és a biztonság keresése, valamint életünk során valódi önmagunk megtalálása. A darab pontosabb részleteit, üzenetét, szimbólumrendszerének megfejtését szere­tett nézőinkre hagyom.
A második rész, a Részletek az időben koreográfusa és rendezője Sághy Alexandra. A darab egyfajta visszatekintés az elmúlt évek munkáira, alkotóira, a Budapest Táncszínház erős kohézióját megalapozó és motiváló művészi energiák összegzésére. Sághy Alexandra Harangozó-díjas táncművész, többszörös Az év alkotója, a Budapest Táncszínház művészeti vezetője új gondolatisággal nyúlt ezen új bemutató megal­kotásához. A koreográfusi vénája mellett főleg rendezői munkát végzett és bizonyult egyedülállóan kitűnőnek. A darab térben és időben nagyon gazdag mozgásinvencióval jeleníti meg a kortárs táncművészet adta lehetőségeket és mutatja be a hazai táncművészetben együttesünk kimagasló minőségét. A színpad egyszerű képi világa finom szimbólummal kötődik az est első darabjához, ezzel is mutatva azt a köteléket, amelyet talán már említettem, hogyan fonódik össze a múlt, a jelen és a jövő, a tőle, tőlem, neked, hogy vagyunk egymásra utalva mi emberek az élet legszebb alaptörvénye, a lét és a szeretet mentén.

Mindenkit sok szeretettel várunk az előadásunkra! Köszönjük mindenkinek, aki hozzájárult, hogy az előadás létrejöhessen! Köszönjük az újságnak, amit olvasnak, hogy ismeretlenül is találkozhatunk!