Színes a paletta 2024. május 08. / Rozsonits Tamás Oly távol vagy tőlem (?) címmel a zeneoktatás online lehetőségeiről rendezett fórumot a Hangőr Egyesület Poptanítás munkacsoportja a Budapest Music Centerben. Az előadások és panelbeszélgetések felvételei folyamatosan felkerülnek az egyesület videómegosztó-csatornájára és a Poptanítás blogra. Bajnai Zsolt, a Poptanítás munkacsoport vezetője vitaindítójában vázolta az egyesület könnyűzene tanítással kapcsolatos korábbi tevékenységét, köztük a 2017 óta rendezett konferenciák és fórumok törekvéseit. Saját kutatásokra hivatkozva kifejtette, hogy a zenetanítás és az online tér kapcsolatának elemzése immár megkerülhetetlen, ezért is kerül sor Oly távol vagy tőlem (?) című fórumra, aminek négy előadására és három panelbeszélgetésére összesen húsz, a témában érintett szakembert hívtak meg. A március 27-ei fórum nyitó előadása stílszerűen online zajlott. Dr. Fenyvesi Kristóf egyetemi kutató, a Jyväskyläi Egyetemhez tartozó Finn Oktatáskutató Intézet és számos kutatócsoport tagja Finnországból tartotta előadását Zeneoktatás digitális környezetben – Hibrid modellek és pedagógiai stratégiák címmel, amiben többek között a digitális forradalomnak arról az aspektusáról is beszélt, amiben a zenével kapcsolatos gyakorlatok is áthelyeződtek az online térbe. Felhívta a figyelmet a pedagógusok képzése, az élethosszig tartó tanulás és az online vagy hibrid oktatás megfelelő műveléséhez nélkülözhetetlen technikai ismeretek fontosságára is. Altschach László, a winwinwin Kutató és Tanácsadó Kft. ügyvezetője Becsülni a semminél mégis többet ér című előadásával arra a lehetetlen feladatra vállalkozott, hogy az elérhető adatok alapján megbecsülje az online oktatási piac és benne a könnyűzenei oktatási piac méretét. Felhívta a figyelmet, hogy a három legjelentősebb adatközlő adatai között is jelentős eltérések vannak, ugyanakkor a globális oktatási piac minimum négy-ötszörösére bővült az ezredforduló óta. Az online oktatási piac a covid óta körülbelül kilencszeresére nőtt, de az elkövetkező években is minimum 9-10%-os bővülést produkálhat. A fórum első, Online figyelj rám! című panelbeszélgetésére oktatási intézmények zene iránt elkötelezett képviselői kaptak meghívást. Dr. Pintér Tünde Kornélia, a SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Művészeti Intézet Ének-Zene Tanszék adjunktusa, Orosz Mihály zeneszerző, magán zenetanár, Rázsi Botond, az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégium intézményvezetője, az Egri Ifjúsági Zenei Program kurátora és Réz György, a Majdnem Híres Rocksuli társalapítója, vezetője a covid alatt szerzett online oktatási tapasztalataikból kiindulva a személyes, a hibrid és az online oktatás lehetőségeit járták körül. Megállapították, hogy hibrid és az online oktatás sem a technikai eszközöktől, hanem az oktatók felkészültségétől fog működni. Ebből a szempontból tanulságos volt Dr. Ollé János, a Pannon Egyetem tudományos főmunkatársának Online pedagógiai összhangzattan – A tanítás és a tanulás lehetőségei online környezetben című előadása, amiben arról is beszélt, hogy a jó online oktatás olyan, mintha a tanár folyamatosan csak munkafüzetet használna, azaz állandóan aktív részvétel mellett foglalkoztatná a tanítványait. A hazai e-learning képzésben meghatározó egyetem munkatársa jelezte azt is, hogy a covid nem tett jót az online oktatásnak, mert a legtöbben megpróbálták ugyanazt csinálni, mint amit korábban, a hagyományos keretek között műveltek. Dr. Ollé János arra is felhívta a figyelmet, hogy az online oktatáshoz nemcsak a tanárok képzésére, de a tanulók edukálására is szükség lenne, hiszen az más befogadói magatartást igényel, mint a hagyományos iskola. Ezért is volt érdekes a könnyűzenei képzőhelyek vezetőinek Neked pörög a net? című panelbeszélgetése, ahol Balogh Miklós Péter, a Debreceni Rocksuli, Hints Zoltán, a Marosvásárhelyi Rocksuli, Kékesi Szabolcs, a Szent György Hang- és Filmművészeti Technikum és Pap Tibor, a Peron Tehetségközpont nevében mondták el tapasztalataikat az online zeneoktatásról. Mindannyian utaltak arra, hogy jelenleg még nem mindent lehet online formában oktatni, de az biztos, hogy az ezen intézmények által előtérbe helyezett közösségi létezést és a közös zenélést a virtuális tér nem tudja pótolni. Ugyanakkor mind a négy intézményvezető elismerte, hogy az online képzés nemcsak demokratizálja az oktatást, de a távolságok miatti korlátokat is le tudja bontani. A fórumot Andrásik Remo és Osváth Gábor gitártanárok és tananyagfejlesztők közös bemutatója zárta. Az Öröm a Zene Nonprofit Kft. által fejlesztett Zenélek könnyűzenei online képzési tananyagrendszert, egyben piacteret mutatták be az érdeklődőknek Az online katedra tényleg nem recseg? címmel. Az ehhez kapcsolódó, Máshogy írjuk online a dalt? című panelben Bakonyi Bálint, Bágyi Balázs, Liber Endre és Sigrai László a komolyzene, a világ- és népzene, a jazz, valamint az elektronikus zene online oktatási tapasztalatairól beszéltek, és mint kiderült, minden műfaj igyekszik létrehozni a saját oktatási anyagait, amelyek sikere nemcsak az oktatón, de a befogadó diákok motiváltságán is múlik. Ugyanakkor kiderült, sok olyan tapasztalat halmozódott fel a különböző műfajok online oktatási tereiben, amiket mások is alkalmazhatnának, illetve mintaként követhetnének. |