Vidék és színház
2024. augusztus 11. / K. B.

A magyar könnyűzene fővároson kívüli történetének bemutatása, illetve a Beatkorszak Projekt idei fókusza, a színház és a rockzene kapcsolata dominál a Beatkorszak szabadegyetem hatodik szemeszterének előadásain, amiről Bajnai Zsolttal, a program összeállítójával beszélgettünk.

Egymástól távolinak tűnik a két téma, amikkel a Beatkorszak sza­ba­de­gyetem szeptembertől induló szemesztere foglalkozik. Hogyan ke­rül­tek egymás mellé?
B. Zs.: Öt szemeszter és harminc előadás után továbbra sem célunk, hogy a féléveket egy-egy tematika köré fűzzük fel, vagy az előadások szorosan kapcsolódjanak egymáshoz. Annak idején a Beatkorszak Projekt azért indította el a sorozatot, hogy lehetőséget biztosítson a magyar könnyűzene múltjával foglalkozóknak a témáik, kutatásaik bemutatására. Illetve cél volt az is, hogy egyfajta „klub”, találkozási le­hetőség legyen a szabadegyetem azoknak, akiket a hangokon túl is érdekel a hazai rockzene története. Az új szemeszter két témája ed­di­gi működésünkből következik.

Merthogy?
B. Zs.: A vidéki városok könnyűzenetörténetének bemutatására a Beatkorszak szabadegyetem indulása óta törekszünk, Miskolc, Sopron, Pécs, Szolnok már szerepelt a programban. Nagy öröm, hogy Váradi Ferencet végre rá tudtuk beszélni egy debreceni rocktörténeti előadásra, miként Sulyok Csaba Hódme­ző­vá­sárhelyről szóló témája is ritka csemegének ígérkezik. Ráadásul mindketten először lesznek az előadóink.

Az ön előadását is tekinthetjük vidékről szólónak, hiszen a fővároson kívüli színházak zenés előadásait veszi majd számba.
B. Zs.: Merthogy ennek az alapötlete a vidéki városok rocktörténeti előadásaiból táplálkozik, hiszen sorra kiderült, hogy a hetvenes években mindenhol a legmenőbb helyi zenekarokat kérték fel a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című előadásokban való közreműködésre, ami már önmagában is megérne egy külön kutatást. Főleg, hogy az operetten túli könnyedebb és népszerűbb zenei műfajok nem feltétlenül a Presser–Adamis-dalokkal jelentek meg a vidéki színházak színpadain. De azt hiszem, erre Kovács László is utalni fog, aki a színházi könnyűzenei albumokat veszi majd sorra.

Ez a két előadás a könnyűzene és a színház kapcsolatát boncolgató sorozat felvezetőjének is tekinthető?
B. Zs.: Pontosan. A Beatkorszak Projekt 2024-es fókusza ugyanis a hazai színjátszás és a könnyűzene rendszerváltás előtti kapcsolatán van, ami érinti az oral history sorozatunkat éppúgy, mint az idei konferenciáinkat és fotókiállításunkat, és így az új könyveinket is. A Beatkorszak szabadegyetem hatodik szemeszterét tulajdonképpen két, ebben a témában szervezett konferenciánk keretezi. Az egyiket még szeptemberben Marosvásárhelyen, a másodikat pedig decemberben a Magyar Zene Házában rendezzük, miközben további két érdekes téma is hallható lesz a Lumen kávézóban: Csatári Bence az István, a király Királydomb utáni életéről beszél majd, Ring Orsolya pedig a Rockszínház történetét eleveníti fel.