„Mások sulykolják belénk a narratívákat ahelyett, hogy önmagunk fedeznénk fel az összefüggéseket”
2024. augusztus 12. / Kozma Botond

Májusban mutatta be a székesfehérvári Vörösmarty Színház az Iphigenia Auliszban című klasszi­kust Bagó Bertalan rendezésében. Az előadásban a súlyos morális döntések meghozatalával küzdő Agamemnónt, a hellének hadvezérét Egyed Attila alakítja.

Az ókori görög drámák mindig mély önismereti munkára késztetik az embert. Van valamilyen különleges viszonyod ezekkel a szövegekkel?
E. A.: Eddig elkerültek ezek a darabok, ha jól emlékszem, magyar kőszínházban nem is játszottam még görög drámában. Csupán Zsámbékon találkoztam ezzel a világgal egy nyári színházi projekt alkalmával, ahol a kilencvenes évek végén dolgoztam egy román együtt­működésben. Mindezt csodás zenével és néhol eredeti ógörög szöveggel. Nehéz, húzós előadás volt, de csodálatos élmény.

Mik voltak az első gondolataid, amikor megtudtad, hogy az Iphi­ge­niá­ban játszol majd főszerepet?
E. A.: Megijedtem. Én is apa vagyok, van két gyerekem, nekem is van egy kislányom. Megijesztett a témája és a problematikája. Féltem, hogyan tudom majd a darabban lévő belső konfliktust magamban megoldani, de persze bíztam abban, hogy kisegít majd valahogy a rendező, a partnerek és Euripidész. Aztán elkezdtünk próbálni, és kiderült, hogy nemcsak a gyermekáldozat témájáról szól a darab, hanem a hatalomról, a hatalom gyakorlásáról vagy a hatalomhoz való ragaszkodásról. Euripidész megdöbbentően pontosan ábrázolja, hogy mennyire szánal­masan gondolkoznak az emberek a hatalomról. Nem bírják elengedni, és még arra is hajlandóak érte, hogy a gyermeküket feláldozzák. A végén meg csak széttárt karokkal azt mondják, hogy úgysem tudunk mit csinálni, az istenek kezében vagyunk.

Sokszor halljuk, hogy a görög drámákban ma is érvényes, örök emberi karakterek szerepelnek. Kik alakítják ezt a két és fél ezer éves történetet?
E. A.: Egy olyan társaság, mely a hierarchia csúcsán helyezkedik el. Mind olyan személyek, akik közel vannak a tűzhöz, és nagyon-nagyon fontos számukra, hogy ezt ne veszítsék el, ne kerüljenek ki abból a közegből, amibe beleszülettek. Ők tulajdonképpen valamifajta politikai vagy gazdasági, illetve harci csúcs­intézmények vezetői, akik ragaszkodnak az állásukhoz, hatalmukhoz, életszínvonalukhoz. Ez nem más, mint egy érdekemberek alkotta érdekszövetség. Ennek válik áldozatául egy gyermek, aki ártatlan. Folyton-folyvást hivatkoznak valami felső akaratra, elrendeltetésre, de képtelenek helyes döntést hozni.
Színészként mennyire tudsz ítélkezni a saját karaktered felett? Elítélni, vagy esetleg igazolni a döntéseit.
E. A.: Magánemberként nagyon határozott és gyors döntést tudok mondani: mélységesen elítélem. Színpadon persze többrétegű az előadás. A színpadon azt kell látnunk, hogy ez az ember vívódik. A rendező nagyon helyesen betette az előadásba Euripidész szerepét és alakját, mintegy segítendő a nézőt monológokkal, szövegekkel abban, hogy közelebb hozzuk az ókori görögök rendkívül bonyolult mítosz­világát a közönség számára. Épp ő kérdez rá arra, hogy valóban ezt akarják-e az istenek. Muszáj ilyen helyzetbe hozni a földi halandókat? Egyáltalán léteznek-e? Valóban felső erők hoznak-e minket ezekbe a lehetetlen helyzetekbe, amiknek nem tudunk megfelelni, vagy csak saját magunknak gyártunk önigazoló narratívákat? Épp ezt érzem a szerepem és az előadás legfontosabb azonosulási pontjának is. Felmutatjuk ezeket a narratívákat, és elhitetjük az emberekkel, hogy ez a magyarázat majd felment minket. Az előadás végén ez nagyon jól érzékelhető, kitalálják maguknak, hogy Iphigeniát magukhoz vették az istenek, megnyu­godhat mindenki, és a háborút el is kezdik. Ma azt látom, hogy ez nagyon súlyos probléma. Má­sok sulykolják belénk a narratívákat ahelyett, hogy önmagunk fedeznénk fel az összefüggéseket. Így jóval befolyásolhatóbbak, ezáltal sebezhetőbbek vagyunk.