Kirobbanó sikerrel indult a Karinthy Színház 2024/25-ös évada Beszélgetés Olt Tamás igazgatóval
2024. december 05. / Bódis Viktória

A Karinthy Színház új évada lendületesen indult, és már az első előadásokkal lenyűgözte a közön­séget. A hagyományokhoz híven az évadnyitó bemutatóra szeptember elsején, Karinthy Márton születésnapján került sor.
Florian Zeller Az anya című drámáját a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatával együtt­működésben állították színpadra, amelynek vezető rendezője Talgat Batalov, a nemzetközileg elis­mert üzbég művész volt. A címszereplő Nagy-Kálózy Eszter lenyűgöző alakítása igazán megrendítő erejűvé tette az előadást, amely szívbe markoló módon járta körül a családon belüli konfliktusok és eli­de­genedés témáit, mély hatást gyakorolva a nézőkre. Az anya egy olyan univerzális dráma, amelynek középpontjában Anne karaktere áll, aki más nőkhöz hasonlóan mindent odaadott családjáért, az otthonáért, aztán teltek az évek, a gyerekek kirepültek, a férje a munkájának él, magányos szorongás telepszik lelkébe.

Az új évad színes műfaji kínálata nemcsak a dráma szerelmeseinek kedvezett, hanem a zenés színház kedvelőinek is. Dupla premierrel folytatódott az évad, hiszen Jason Robert Brown Broadway-musicalje, a Volt öt évünk következett szeptember közepén, amelyben a híres énekes házaspár, Dallos Bogi és Puskás Peti lépett színpadra. Az előadás, amely finom humorral és érzékenységgel mutatja be egy párkapcsolat örömeit és fájdalmait, nagy sikerrel debütált, és azóta is töretlen rajongás kíséri. A darab különlegessége, hogy a szerelmi sztorit két különböző időbeli perspektívából meséli el, bemutatva a kapcsolat rózsaszín felhős kezdetét és kiábrándult végét, így a nézők különböző perspektívákból láthatják az eseményeket, amelyek személyes és mély érzelmi élményt nyújtanak.

Október végén érkezett a Kísértetház, Paul Unwin valós eseményeken alapuló horror-komédiája, amely különleges műfajával és atmoszférájával új színt hozott a magyar színházi palettára. Halloween éjszakáján debütált, amikor a közönség feszülten figyelte, hogyan keverednek a történetben a természetfeletti elemek és a humor. A produkció rendezője, Alexey Zolotovitskiy kiemelte, hogy a darab valódi történeteken alapul, így a nézők számára még izgalmasabbá válik a látványos, de szellemes előadás. A Karinthy Színház kicsi nézőtere miatt minden látogató testközelből élhette át a feszültséget, a közelség pedig fokozta az élmény intenzitását.

A Karinthy Színház igazgatója, Olt Tamás méltatta a társulat minden tagjának elhivatottságát és energiáját, amit a közönség is érezhet az előadások során. „A Karinthy Színház küldetése kettős: szórakoztatni és elgondolkodtatni. Azt szeretném, hogy mindenki számára nyitott legyen a színház, és olyan előadásokat hozzunk létre, amelyek mélyebb kapcsolatot alakítanak ki a nézőkkel. Fontosnak tartom, hogy közösségi élményt teremtsünk, ahol a művészet iránti tisztelet és a nyitottság áll a középpontban” – mondta az igazgató.


Mire számíthatnak a nézők az évad hátralévő részében? Milyen bemutatókkal készülnek még?
O. T.: Az évad során további izgalmas bemutatókat tervezünk, két nagyszínpadi és egy stúdiószínházi pre­mierrel bővítve a repertoárt. Bízunk benne, hogy ezek az új produkciók éppúgy elnyerik majd a közönség tetszését, mint az évad eddigi előadásai!

Mit tart a legfontosabb színházi küldetésének, és milyen értékeket kíván közvetíteni a Karinthy Színház a közönség számára? Hogyan látja a színház szerepét a mai társadalomban, milyen hatással legyen a színház az emberek életére?
O. T.: A Karinthy Színház küldetése kettős: szórakoztatni és elgondolkodtatni. Azt szeretném, hogy a színház mindenki számára nyitott legyen – egy olyan hely, ahová bárki betérhet, hogy egy kis időre kilépjen a hétköznapokból, és olyan élményekkel gazdagodjon, amelyek tovább is vele maradnak. Fontos számomra, hogy az előadásaink mélyebb kapcsolatot alakítsanak ki a nézőkkel, hogy a színházban töltött idő egy közösségi élményt is jelentsen. Ezért középpontban áll a művészet iránti tisztelet, a nyitottság és az elfogadás. Ezen kívül pedig elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a színház valóban mindenki számára elérhető legyen.

A Karinthy Színház idén számos különböző műfajú darabot mutatott be. Milyen folyamat és szempontok alapján állítják össze az évad repertoárját, hogy a közönség számára izgalmas és változatos élményeket kínáljanak?
O. T.: Az évad repertoárjának összeállítása gondos tervezést igényel, és különösen fontos számunkra, hogy olyan új és érvényes darabokat mutassunk be, amelyek a világ friss színházi kínálatából merítenek. Az elmúlt két évben ezen az úton haladunk: célunk, hogy kortárs, nemzetközileg is elismert alkotók műveit hozzuk el a Karinthy Színház színpadára, olyan tartalmakat kínálva, amelyek máshol nem találhatók meg. Ezen előadások révén szeretnénk színesíteni a repertoárunkat, hogy a klasszikusok mellett valóban szórakoztató és gondolatébresztő élményeket nyújthassunk a legszélesebb közönségnek. Mindeközben arra is figyelünk, hogy megőrizzük színházunk meghitt, közvetlen, családias hangulatát, ami a Karinthy Színház egyik legnagyobb értéke. Fontosnak tartjuk, hogy a kiválasztott darabok ne csak szórakoztatóak legyenek, hanem valamilyen mélyebb üzenetet is hordozzanak, amely a nézők számára releváns és elgondolkodtató. Ennek érdekében folyamatosan figyelemmel kísérjük a nemzetközi színházi trendeket, és együttműködünk helyi és külföldi alkotókkal, hogy a legfrissebb és legérdekesebb produkciókat tudjuk bemutatni. Különös figyelmet fordítunk arra is, hogy a kiválasztott művek különböző társadalmi és kulturális témákat érintsenek, így a nézőink számára nemcsak szórakozást, hanem lehetőséget is adnak a párbeszédre és a gondolkodásra. Ezen törekvéseinkkel szeretnénk, ha a Karinthy Színház valóban egy olyan közösségi tér lenne, ahol mindenki otthon érezheti magát, és ahol a színház varázsa mindenki számára elérhetővé válik.

Milyen nehézségekkel jár Magyarországon támogatókat találni a kulturális szférában? Van valamilyen programjuk mecénások és partnerek megnyerésére?
O. T.: Nem titok, hogy a kulturális szektor számára kihívást jelent támogatókat nyerni, különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben, amikor sok cégnek saját működésére kell koncentrálnia, és a költségvetéseik szűkössé válhatnak. A támogatások keresése tehát nemcsak időigényes, hanem gyakran frusztráló feladat is, mivel sok esetben a potenciális támogatókat nehéz meggyőzni a kultúra fontosságáról és az általunk képviselt értékekről. Mi azonban minden kis segítséget nagyra értékelünk – legyen szó akár egy premiertortáról, akár hirdetési felületről. Minden hozzájárulás számít, és megkönnyíti a munkánkat. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy olyan programokat kínáljunk, amelyek vonzóak lehetnek a leendő partnereink számára. Célunk, hogy valódi és hosszú távú kapcsolatokat építsünk ki, bízva abban, hogy akadnak még olyan emberek, cégek és vállalkozások, akik elkötelezettek a magas kultúra támogatása mellett. Hiszünk abban, hogy a színház közösségi élményt teremt, és szeretnénk, ha támogatóink ne csak részt vegyenek a munkánkban, hanem valódi közösségünk részévé váljanak. Mert ha lehanyatlik a kultúra napja, akkor megnő a „törpék árnyéka”.