„A MITEM kezdettől fogva az alkotói és emberi találkozások, az egymásra nyitott együttlét fontosságát hangsúlyozza”
2025. május 14. /

Beszélgetés Kozma Andrással, a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) egyik szer­ve­ző­jével. A MITEM idén különösen sokszínű programot kínál. Milyen szempontok alapján állították össze a fesztivál programját?

K. A.: A program összeállítása és véglegesítése mindig több hónapos, sőt egész éven át tartó keresési és egyeztetési folyamat eredménye. Kollégáimmal együtt figyelemmel kísérjük a világban zajló színházi folyamatokat, új előadások létrejöttét, más fesztiválok program­kí­ná­latát. Törekszünk arra, hogy neves színházak és alkotók meghívása mellett felfedezzünk különleges, kevésbé ismert vagy akár teljesen ismeretlen társulatokat és produkciókat, amelyek tágíthatják a szín­ház­ról alkotott elképzeléseinket, és inspirációt, új gondolatokat adhatnak. Lehetőleg személyesen tekintjük meg a bennünket érdeklő előadá­sokat, de felvételt mindenképpen kérünk, hogy mindannyian láthassuk azokat, majd beszélgetünk, akár vitatkozunk is ezekről. De emellett – a MITEM több mint tízéves sikerének hála – folyamatosan kapunk színházi ajánlatokat, koprodukciós lehetőségeket is a világ minden tájáról. A fesztiválunknak jó híre van, sokan szeretnének fellépni nálunk, így a szelektálás nem egyszerű dolog. Idén is meghívtuk olyan legendás mesterek rendezéseit, mint Silviu Purcărete, Theodórosz Terzopulosz, Rimas Tuminas vagy Jan Fabre, emellett a középgeneráció kiemelkedő képviselőinek előa­dásai is megjelennek például Franciaországból, Olaszországból, Georgiából, Bulgáriából, Szerbiából. És, persze, nagy hangsúlyt fektetünk a fiatalabb színházi nemzedék munkáinak megmutatására is.

A nemzetközi színházi fesztiválok között a MITEM egyre jelentősebb helyet foglal el. Mi az a sajátos karakter vagy szellemiség, ami megkülönbözteti a MITEM-et más hasonló rendezvényektől?
K. A.: A MITEM kezdettől fogva az alkotói és emberi találkozások, az egymásra nyitott együttlét fontosságát hangsúlyozza, és ezt a fesztivál neve is kifejezi – Madách Nemzetközi Színházi Találkozó. Nem ver­senyhelyzetet, hanem a kölcsönös tiszteleten alapuló párbeszéd lehetőségét kínáljuk, mivel a kultúrára egyenrangú partnerek dialógusaként tekintünk, és fontosnak tartjuk, hogy a lehető legnagyobb kí­váncsisággal viszonyuljunk minden nemzet, minden régió művészeti teljesítményéhez. Tehát a szakmai érdeklődés mellett az emberi kapcsolatok építését, a kulturális hidak megteremtését tekintjük fő feladatunknak, főleg a mostani zaklatott geopolitikai viszonyrendszerben.

Az idei MITEM tematikailag vagy stilárisan is kínál különlegességeket? Vannak-e olyan előadások, amelyek különösen közel állnak a magyar közönséghez, és mely előadásokat emelné ki személyesen?
K. A.: Az idei programban olyan különleges színházi „csemegék” is szerepelnek, mint például a Mongol Nemzeti Dráma Színház monumentális történelmi eposza, Az Ég fia vagy a Mexikói Nemzeti Színház civilizációk ütközéséről szóló produkciója, Az ördögi átváltozás, amely a spanyol mellett ősi maja-nahuatl nyelven szólal meg. De fesztiválunk egyedülálló részét képezi az a speciális program is, amely a nyelvi-etnikai kisebbséghez tartozó közösségek produkcióit vonultatja fel, mivel számukra a színház a kulturális identitás megőrzésének egyik záloga – az Ének Észak gyermekeihez a hanti nép mítoszaiból építkező álomszerű víziót, a jiddis-német-román nyelvű Sidy Thal a zsidó nép sorstragédiáját mutatja meg, míg a Tbilisziből érkező orosz nyelvű előadás, A szerelem sétányai az irodalmi Nobel-díjas Ivan Bunyin művein keresztül mutatja meg a szerelem labirintusát, illetve a szkopjei török színház A vakok című előadása is megrendítő látomás. Nehéz lenne kiemelni egy vagy két előadást, mivel mindegyiket nagyon értékesnek tartom, de Terzopulosz Oreszteiája és Tuminas Cyranója mellett jó szívvel ajánlom a bolgár Diana Dobreva előadásainak varázslatos, költőien expresszív világát, amelyet a Saloméban, a Moby Dickben és a Vér nélkülben láthatunk, illetve a Nemzeti Színház és a Kassai Nemzeti Színház egyedülálló, szlovák-magyar nyelvű Rómeó és Júliáját, Vidnyánszky Attila rendezésében.

A MITEM nemcsak színházi előadásokat, hanem szakmai beszélgetéseket és workshopokat is kínál. Mi­lyen jelentősége van ezeknek a kísérőprogramoknak, és milyen visszajelzéseket kapnak a résztvevőktől?
K. A.: Az előadásokat követő közönségtalálkozók, illetve szakmai programok során nemcsak az előadás létrejöttének és egy társulat életének kulisszatitkaiba pillanthatunk bele, de beleláthatunk egy egész nép mentalitásába, kulturális sajátosságaiba. Ezek a beszélgetések gyakran legalább annyira izgalmasak és gondolatébresztőek, mint maguk a produkciók, és nagyon népszerűek a közönség körében.