Interjú A komolyzenével rengeteg szépséget lehet átadni 2020-10. szám / Nagy Klaudia
A Concerto Budapest Magyarország egyik vezető nagyzenekara, történelmi múlttal és a fiatal zenészek dinamizmusával. Egyéni hangzásával új színt hozott a magyar zenei életbe, rendszeres külföldi turnéi nemzetközileg is ismertté tették. December végéig több izgalmas koncerttel örvendezteti meg a közönséget, november 28-29. között pedig megrendezésre kerül a Beethoven-napok Fischer Annie tiszteletére. Környei Zsófiával, a Concerto Budapest koncertmesterével a közelgő koncertekről beszélgettünk.
Az idei Velencei Televíziós Fesztiválon Arany Oroszlánnal jutalmazták a Concerto Budapest koncertfilmjét. Gondoltad volna, hogy ekkora sikert ér el?
K. Zs.: Egyáltalán nem számítottunk rá, hogy a világ ennyire érdeklődik a működésünk és a komolyzene iránt. Hatalmas dolog, hiszen felismerték, hogy komolyzenével mennyi szépséget és jót lehet átadni az embereknek. A koncertfelvétel Szabó Stein Imre rendezésével egy 2019-es hangversenyen készült, a Concerto Budapest és a Kremerata Baltica közös fellépésén, ahol szólistánk Gidon Kremer volt. Együttműködésünk jóval régebbre nyúlik vissza, külföldi vendégszereplések, nagy sikerű koncertek állnak már mögöttünk. Mindig inspiráló és motiváló nagyszerű muzsikustársakkal játszani együtt, nem is beszélve egy olyan szólista ikon esetében, mint Gidon Kremer.
Koncertmesterként rengeteg dolgod lehet, pontosan milyen feladataid vannak?
K. Zs.: A koncertmester a karmester utáni első ember, az első hegedűszólam vezetőjeként felügyelem az egész zenekart. Felkészítem a saját szólamomat, szólampróbákat tartok, tanácsaimmal igyekszem segíteni a többi kollégám munkáját. Fontos a hangolás, a zenekari beosztásokra is rá kell néznem, hogy mi lenne a lehető legideálisabb felülés. Én képviselem a zenekart a karmester vagy vendégkarmester felé, ami fordítva is igaz, hiszen a karmester kéréseit is próbálom mutatni a többiek felé, hegedülés közben. Természetesen a koncertmesteri szólókat is nekem kell eljátszani, és kisebb kamarazenekari darabokban a karmestert helyettesítve vezetni a zenekart. Eléggé összetett feladat.
November 8-án lép fel Boris Berezovsky orosz zongoravirtuóz. Mitől lesz különleges az együttműködés?
K. Zs.: Boris Berezovsky többször volt már vendégünk, a novemberi koncertünk különlegessége, hogy karmesteri segítség nélkül lépünk újra színpadra. Koncertmesterként itt a karmester feladatát is ellátom hegedülés közben, összefogom, segítem a nagyzenekart a szólista követésében. Ezen a koncerten is a kamarazenélés áll a középpontban. Itthon kevés alkalommal szólal meg kamarazene és nagyzenekari produkció egy koncerten. A koncert első részében Brahms nagyszabású remekművét, az f-moll zongoraötöst fogjuk előadni a Keller Quartett közreműködésével. A kvartettben vezető karmesterünk, Keller András, Homoki Gábor és Fenyő László mellett én játszom a második hegedűszólamot. Az est hátralévő részében Liszt A-dúr és Esz-dúr zongoraversenye csendül majd fel. A versenyműveknél a szokásostól eltérően Berezovsky beül a zenekar közepére, szemben a közönséggel, hogy minden szólamvezetőt jól lásson, mi pedig nagy odaadással és figyelemmel próbáljuk követni. A karmester nélküli játék aktivizálja a zenekart, olyan érzés, mintha a szólista a zenekar minden tagjával kamarázna. A tavalyi nagy sikerű közös koncertünk óriási élmény volt mindannyiunk számára. | hirdetés
|
|
A kamarazene a Beethoven-napokon is fontos szerepet kap, fellép Anthony Marwood brit hegedűművész, Jevgenyij Koroljov zongoraművész, Perényi Miklós gordonkaművész, Balázs János zongoraművész, valamint a Hungarian Quartet. Impozáns névsor.
K. Zs.: Régi szándékunk volt megmutatni, hogy a zenekari zenélés és a kamarazenélés nem esik annyira távol egymástól, mert a mi zenekarunkban nem az a helyzet, hogy a karmester int, a zenész pedig játszik, hanem a zenész és a karmester is együtt él a szólistával és a darabbal. Úgy tudnám legjobban megfogalmazni: mindenki ugyanazt a darabot játssza. A Concerto Budapest vezetője, Keller András a Keller Quartettből, kamaramuzsikusként érkezett hozzánk, ahogy nagyon sok kollégám és én is különböző kamaraegyüttesek tagjai, vezetői vagyunk. A kamarazenei hozzáállás és egyedi hangvétel jellemzi zenekarunk játékát, rendkívüli alapossággal dolgozunk, hogy amikor kiállunk a színpadra, már csak a közös zenélés öröme maradjon.
Milyen tematika alapján válogatjátok ki, mely műveket adjátok elő a Beethoven-napokon?
K. Zs.: Általában Keller András zeneigazgatónak van egy alapkoncepciója, de Beethoven minden darabja egyedi hangvételű remekmű, bármely párosításban felemelő élményt nyújt.
December 12-én Kovács János karmester vezényletével felhangzik a legismertebb Beethoven-szimfónia, az Örömóda.
K. Zs.: Beethoven IX. szimfóniája számunkra most különleges értelemmel bír. A zenekar munkájával pár napra le kellett állnunk, mivel a vírushelyzet miatt minden zenekari tagot leteszteltek. Mindenki egészséges, ezért ha eljön a koncert napja, amikor újra együtt lehetünk, még nagyobb intenzitással, még nagyobb örömmel játszunk együtt, remélem, hogy ez érezhető, hallható lesz majd, és a közönségünknek tetszeni fog. Kovács János fantasztikus magyar muzsikus, mindig nagyon örülünk, amikor hozzánk látogat. Úgy érzem, egy fél év elég volt komolyzenei koncertek nélkül, mert szükségünk van arra, hogy a zene segítségével kikapcsolódjunk, és a lelkünk feltöltődjön.
|
vissza |
|
| |