Interjú Tehetséggondozás a legmagasabb fokon 2022-01. szám / Nagy Klaudia
Kodály Zoltán különösen fontosnak tartotta, hogy a gyerekek zenei nevelése már születésük előtt, az anyaméhben elkezdődjön. Már 3 éves kortól megmutatkoznak a kiemelkedő zenei képességek. Kérdés, felfedezik-e a tehetséget, hogy a fiatal minél korábban megfelelő képzésben részesülhessen. A Zeneakadémia kiemelt feladatának tekinti a tehetséggondozást, számos programján keresztül egyre fiatalabb korosztályt ér el, és lehetőséget biztosít a kis talentumoknak. Dr. Vigh Andrea Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művésszel, a Zeneakadémia rektorával tehetségfejlesztő módszereikről beszélgettünk.
Milyen formában tudják segíteni a tehetséges gyerekek, kamaszok kibontakozását?
Dr. V. A.: A Zeneakadémia a felsőfokú zenei képzés csúcsintézménye Magyarországon, ezért felelősségünk és feladatunk, hogy eljussunk a közoktatási, köznevelési intézményekbe is, és segítsük a tehetségek kibontakoztatását. Erre indítottunk egy programot 6 éve három köznevelési intézményben: a Városmajori Óvodában, a Kós Károly Általános Iskolában és a Városmajori Gimnáziumban. Szakértőink, tanáraink óvodás kortól 18 éves korig kísérik figyelemmel a fiatalok fejlődését a zenei képzés által. Magyar kutatókkal agyi képalkotói elemzéseket is végzünk. Kiderült, hogy sokkal jobban teljesítenek azok a gyerekek, akik a 21. század kihívásaira összpontosítva újragondolt Kodály-módszerrel kapnak zenei nevelést. Nem az volt a célunk, hogy zenei tagozatos, jó hallású gyerekeket gondozzunk, hanem pont a matek tagozatosokat, a nyelv tagozatosokat céloztuk meg, hogy mindenkinek legyen lehetősége a zene segítségével fejleszteni képességeit. A középfokú és alapfokú oktatásban, a zenei iskolák hálózatában is jelen vagyunk, nemcsak a tanárképzésünk által, hanem különböző versenyeken, kurzusokon keresztül.
A Zeneakadémia alapításának pillanatától fenntartja a Rendkívüli Tehetségek Képzőjét.
Dr. V. A.: Ez így van, nemcsak egyetemi korosztályt, hanem sokkal fiatalabbakat is gondozunk, akik ifjú koruk ellenére elképesztő teljesítményeket nyújtanak. Később a graduális képzésen, onnan pedig a művészi pályán tudják kiteljesíteni tehetségüket. De a Zeneakadémia graduális képzése is tehetséggondozás, hiszen itt szakmai műhelyek léteznek, egy növendékre egyetlen tanár jut egy teremben, sőt, előfordul, hogy akár kettő is, hiszen a korrepetitor zongorakísérő tanárunk nagymértékben hozzájárul növendékeink fejlesztéséhez.
Hogyan lehet fejleszteni a már meglévő képességeket? | hirdetés
|
|
Dr. V. A.: Állandóan új lehetőségeket és formákat kell találni. A pandémia nagy kihívás elé állított minket, hiszen az elmúlt évben nem mindig tudtunk személyesen oktatni, a járvány megfékezése érdekében nekünk is fegyelmezetten az online térbe kellett vonulnunk. Kollégáink, szakértőink és a tanáraink is megerősítették, hogy számos jó gyakorlat született, sőt módszertani fejlesztéseket és digitális tananyagokat is készítettünk, amelyeket nemcsak itthon, hanem külföldön is hatalmas érdeklődés övez. Örülünk a digitális fejlesztéseknek, hiszen az oktatásunk fenntartását tették lehetővé, bár a személyes jelenlétnél, a személyes oktatásnál hatékonyabban a tehetséggel párosuló művészi tudást átadni és fejleszteni nem lehet.
A Liszt Ferenc Kamarazenekarral együttműködnek a Mesterjáték programban. Mit jelent ez a zeneakadémisták számára?
Dr. V. A.: Növendékeink is helyet kapnak a zenekarban, ami nagy megtiszteltetés számunkra. Az együttes vállalta azt is, hogy elviszi őket külföldi koncertkörútra, amelyen gyakorlatot tudnak szerezni. A diákoknak fantasztikus lehetőség, a tehetséges fiatalok vitalitása pedig a zenekarnak frissítő élmény. Ez több évre szóló együttműködés és autentikus kapcsolat, hiszen a Liszt Ferenc Kamarazenekar annak idején a Zeneakadémia diákjaiból alakult, és később Rolla János koncertmester, ma oktatónk vezetésével tett szert nemzetközi hírnévre. Sok-sok évtized múltán is ugyanolyan hittel folytatják a muzsikálást, jelenlegi művészeti vezetőjük a Liszt-díjas Várdai István csellóművész, aki odaadással és figyelemmel foglalkozik a növendékeinkkel.
Február 13-án rendezik meg immár hagyományszerűen A tehetség napját. Milyen programokkal várják az érdeklődőket?
Dr. V. A.: Február 13-án a Zeneakadémia termeiben koncertek egész sora lesz, és a Rendkívüli Tehetségek Képzőjének tanulóitól a Doktori Iskolás, már érett előadókig az egyetem teljes palettája bemutatkozik. Lesz több nyitott óra, mesterkurzus, zenetörténeti előadás, az elektronikus zenészek hanginstallációt mutatnak be. A Solti Teremben legtehetségesebb növendékeink állnak színpadra a Liszt Ferenc Kamarazenekar szólistáiként. Lesz hangszerbemutató, lehet kérdezni tanárainktól és diákjainktól. Általában családok érkeznek, a közönségünk széles spektrumot fog át, a szülők is elkísérik kamaszgyerekeiket, akik a jövő muzsikusai szeretnének lenni. Látunk óvodásokat és általános iskolásokat is, akiket nagyobb testvéreik hoztak magukkal. A nap végén immár hagyományosan az egyetem zenekara lép fel a Nagyteremben, ilyenkor is sztármuzsikusokkal zenélnek együtt a diákok. Idén a Zeneakadémia Vonószenekara ad koncertet Giovanni Guzzo hegedűművész vezetésével. Respighi G-dúr szvit orgonára és vonósokra írt műve fog elhangzani, amit Haydn C-dúr hegedűversenye követ, majd a szünet után Csajkovszkij Firenzei emlékének kamarazenekari változatát hallhatja a közönség. Mindezzel azt is megmutatjuk, hogy a Liszt nevével és szellemiségével fémjelzett egyetem stabil, valid tudást ad: olyan híd, amely nyitottságot és modernitást sugározva őrzi a több évszázados hagyományokat.
|
vissza |
|
| |