Ajánló Don Carlos énekel, míg Don Juan és a Tűzmadarak táncolnak 2022-05. szám
Az OPERA ebben a hónapban is több olyan darabot mutat be színpadain, amelyeket korábban csak az online térben láthatott a közönség. Június 3-án Thierry Malandain Don Juan és Venekei Marianna Tűzmadarak című koreográfiái debütálnak közönség előtt az Eiffel Műhelyház Egyensúlyban estjén, míg június 5-től Verdi Don Carlosa Frank Hilbrich rendezésében látható az Operaházban.
Don Juan, az arrogáns nőfaló, akit bűneiért egy megelevenedett kőszobor ragad a pokolba, csaknem ötszáz éve szolgál témával különböző művészeti ágak számára. 1761-ben Christoph Willibald Gluck írt balettzenét Molière majd száz évvel korábbi komédiája nyomán Gasparo Angiolini formabontónak számító bécsi balettpantomimjéhez. 2006-ban Thierry Malandain hasonló újító szándékkal kívánta feldolgozni a jól ismert történetet nemzetközileg elismert alkotói műhelye, a múlt hónapban a Nemzeti Táncszínházban vendégeskedett Malandain Ballet Biarritz számára. A neves francia koreográfus Don Juan személyiségének eltérő aspektusait három táncosra bontva mutatja be, ugyancsak Gluck zenéjére. A darabot, amit Malandain személyesen tanított be az OPERA balettegyüttesének, az évad három szereposztásában többek közt Balázsi Gergő Ármin, Morimoto Ryosuke, Okajima Takaaki (Don Juan), Morvai Kristóf (Kormányzó) és Kerényi Miklós Dávid (Halál) is táncolja.
„A nők olyan ösztönnel találják meg a maguk szerelmi táplálékát a földön, mint a madarak a magvakat vagy halakat.” Márai Sándor Füves könyvében A nőkről és a madarakról írott sorai adták az ihletet a Magyar Nemzeti Balett Harangozó- és Seregi-díjas balettmestere, Venekei Marianna számára, hogy Igor Stravinsky híres Tűzmadár című balettzenéjére maga is koreográfiát készítsen. A történet nélküli egyfelvonásos hét emblematikus nőalakot jelenít meg: a harcias, dinamikus nőt, az elegáns dívát, a szenvedélyes szerelmest, a félénk kisasszonyt, az okoskodó matrónát, az ellentétekben élő nőt és a mindig gyötrődő szeretőt. A különböző karakterek saját habitusuknak megfelelően választanak párt, de a társas lét és a magány, valamint a „hogyan tovább?” kérdései mind megjelennek a darabban. Az előadásban Földi Lea, Balaban Cristina, Furuhashi-Huber Inès, Takamori Miyu, Kelemen Ágnes, Pisla Artemisz, Asai Yuka, Cottonaro Geatano, Majoros Balázs, Taravillo Mahillo Carlos, Kovács Noel Ágoston, Darab Dénes, Rónai András és Sardella Francesco működik közre. | hirdetés
|
|
A 16. századi spanyol királyi udvarban Don Carlosnak nem sok reménye lehet a boldogságra, miután a hitvesének szánt Valois Erzsébetet, akivel titokban egymásba szerettek, végül politikai okokból a fiatal infás apja, II. Fülöp veszi feleségül. Gyerekkori barátja, Posa márki arra biztatja Don Carlost, hogy az udvartól távol, kormányzóként álljon az elnyomott flandriaiak szolgálatába, mikor azonban érzelmeinek engedve az ifjú találkozót beszél meg a királynéval, az udvar és az inkvizíció intrikusai nemcsak az infáns, de szerettei életét is veszélybe sodorják.
A Magyar Állami Operaház most a Verdi által 1886-ban készített utolsó, modenai változatban mutatja be a Don Carlost, hogy Frank Hilbrich, a német nyelvterületen elismert rendező elképzelései szerint még jobban kidomboríthassák a szereplők közti összefüggéseket, az állami és egyházi intrikák viszonyrendszereit, ezáltal is vizsgálva az egyén szabadságának lehetőségeit egy embertelen környezetben.
A Don Carlos címszerepében Matthew Polenzani, nemzedékének legátütőbb amerikai tenorja mutatkozik be az Operaházban, aki a New York-i Metropolitanben is az idei évadban debütált ebben a darabban. Partnerei a színpadon Palerdi András (II. Fülöp), Szegedi Csaba (Posa márki), Ádám Zsuzsanna (Valois Erzsébet), Gál Erika (Eboli hercegnő), Gábor Géza (Főinkvizítor) és Köpeczi Sándor (Szerzetes) lesznek. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát (karigazgató: Csiki Gábor) a tehetséges fiatal olasz karmester, Leonardo Sini vezényli.
|
vissza |
|
| |