A nyár folyamán a legkülönböző műfajokban alkotó előadók s változatos dallamok, komoly- és könnyűzenei, jazz-, indie-, tradicionális, crossover és világzenei koncertek várják a közönséget a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Olyan neves magyar előadók és zenekarok lépnek színpadra, mint az idén is visszatérő Palya Bea, a magyar zenei színtér egyik meghatározó és különleges alakja. Az énekesnőt a különböző, ősi népek zenéi inspirálják, mégis leginkább saját szerzeményeit énekli, önmagát dalokba gyúrva halad egy belső úton. Gyermeki tisztasággal és tisztelettel játszik hagyománnyal és modern témákkal, a mélyen gyökerező tradíciók motívumaival, de nem fél az új helyzetekben sem kipróbálni magát, mint például világsztárok bőrébe bújni a nagy sikerű Sztárban Sztár című produkcióban. Városmajori koncertjén július 9-én újra személyes lelki folyamataiba enged betekintést, és szókimondó, sokszor fájóan őszinte, egyedi humort sem nélkülöző dalain keresztül olyan tükröt tart nekünk, amiben mind megláthatjuk saját szerethető esendőségünket, szépségünket. LéleKzet című koncertjével reflektál az elmúlt időszak történéseire, de azt ígéri, hogy ezen az estén a zenélés élményétől szabadabban lélegzik majd minden néző.
A Kaddis egy ősrégi zsidó ima, amelyet a gyászolók 11 hónapon keresztül mondanak elhunyt szeretteikért. Ez az egyik legfontosabb alappillére a zsidó liturgiának. Födő Sándor zeneszerző – a világon először, egyedülálló módon – az ima teljes, arámi nyelvű szövegét felhasználta a műben, és a tételekben más tradicionális héber imaszövegek mellett zenét írt az 1944-ben, 23 évesen hősi halált halt izraeli-magyar költőnő, Szenes Hanna és a szintén zsidó származású, hányattatott sorsú magyar költő, Szép Ernő verseihez. A Városmajori Szabadtéri Színpadon július 10-én, vasárnap megvalósuló koncert az 1944 decemberében és 1945 januárjában kivégzett városmajori ártatlan áldozatoknak állít emléket. Az est szólistája s egyben a mű megálmodója: Bíró Eszter.
„Kezdjük onnan, hogy van négy fickó. Van nekik barátjuk, a Kapa, de inkább Mucsinak mondják, Zolinak nem hívják, mert túl sok a Zoli, nem lehet tudni, melyiknek szólnak. Egy vasútállomás restijében találkoznak. A zenészek nem színészkednek, a színész nem zenél: szóval ez egy koncert. Így együtt beszélnek az átmenetiségről, a köztességről, arról, ami nem is már, nem is még, arról, hogy ’nem volt csatlakozás’. Egyenes beszéd ez, a kétség egyenessége. Ezért lesz könnyű nevetni is például.” A 30Y kocsmakoncertje, a Resti 2015-ben a Müpában debütált. Maga a forma, az akusztikus hangvétel már ismert és szinte egyidős a zenekarral, a 2022-ben huszonkét éves 30Y tizenöt éve játszik közvetlen hangú koncerteket. Idővel egyre több dal került az akusztikus dalrendbe a zenekar teljes repertoárjából, a Resti ennek a koncertformának egy következő lépcsője. A július 16-i előadáson a zenekar mellett közreműködik Mucsi Zoltán színművész is, akire különleges, állomásfőnöki szerepet osztott ezúttal a zenekar.
|