Impresszum | Előfizetés  
  2024. november 21., csütörtök
Olivér

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
„Művészi igényességgel próbálunk minden műfajban megmutatkozni”
2022-07. szám / Nagy Klaudia

A tatabányai Jászai Mari Színház 2022/23-as évadát a műfaji sokszínűség jellemzi. Az évad re­per­toárján szerepel musical, tragikomédia, bohózat, népszínmű és felnőtteknek szóló rémvarieté is.
Hat saját bemutató mellett kilenc gyerekelőadás várja a gyerekeket, minden korcsoport megtalálja a neki megfelelő produkciót. Már zajlanak a népszerű MOST FESZT 2023 előkészületei, és a tánckedvelők is tovább élvezhetik a TÁNC 22/23 előadássorozat produkcióit. A teátrum direktorával, Crespo Rodrigo Jászai Mari-díjas színművésszel az új évadról beszélgettünk.

A pandémia ezt az évadot is megnehezítette, állandó készenlétre, újra­ter­ve­zésre, beugrásokra volt szükség a folyamatos megbetegedések miatt. Hogyan kezelte a társulat a váratlan helyzeteket?
C. R.: Sejtettük, hogy nem lesz egyszerű évad, több problémát meg kel­lett oldanunk: a bemutatók időrendjét több ok miatt meg kellett cserélnünk, előadásokat is kellett elhagyni, és volt, amibe be kellett ugrani. Csak akkor nyugodtunk meg, ha egy előadás már lement, az egész évadban volt egy furcsa izgalom. Szerintem kellő rugal­mas­sággal kezeltük mi is, és ami ennél fontosabb, a nézőink is. Reméljük, a következő évad a megszokott ütemben, a megszokott keretek között fog lezajlani.

Ahogy az utóbbi években megszokhattuk, az új bemutatók között ezút­tal is a kortárs darabok dominálnak. Mi ennek az oka? A klasszikusokra kevésbé van már foga­dó­készség?
C. R.: Sokszor pont azt kérdezik, miért klasszikusokat vesznek elő a színházak, hiszen kortárs darabokat kellene játszani. Most Ön pont az ellenkezőjét. Nálunk, Tatabányán, ebben a fiatal színházban van kereslet a kortárs darabokra, de továbbra is szerepelnek klasszikusok a műsoron. Ez egy útkereső színház, mű­vé­szi igényességgel próbálunk minden műfajban megmutatkozni.

Milyen bemutatókkal készülnek a 2022/23-as évadban?
C. R.: Két adósságot törlesztünk: a 2019/20-as évadban kértük fel Sebestyén Abát, hogy rendezze meg Viripajev Részegek című tragikomédiáját és Guelmino Sándort, hogy állítsa színpadra a Polgárkukkantó (Amit a lakáj látott a kulcslyukon át) című Orton-bohózatot. Most eljött a pillanat, hogy végre bemutassuk ezt a két előadást, Orton darabját már próbáljuk Sándorral. A szerző a komédia műfaján belül a bohózatot magasabb rendűnek tartja az összes többi komédiánál, mert közelebb áll a tragédiához. A 60-as évek angol társadalmáról rántja le a leplet, nemcsak vígjáték, hanem egyfajta tükör egy szürreál abszurd bohózatba csomagolva. A Részegek fő kérdése, hogy az értékeiben megrendült társadalmunkban vajon mit jelent Isten. A szereplők a részegség hatása alatt őszintén vallanak Istenhez való viszonyukról. Ennek a szakrális mámornak az ábrázolása a legnagyobb kihívás. Lesz természetesen zenés előadásunk, a Te édes, de jó vagy, légy más című musical, amelynek van négy- és többszereplős változata, nálunk négyen fogják eljátszani az összes szerepet. A férfi és nő kapcsolatáról szól, a szerelem különböző aspektusait és fokozatait mutatja meg, életkorban is nagy spektrumot ölel át, miközben bravúros zenék vannak benne. Az előadást társulatunk tagja, Mikola Gergő fogja rendezni. A következő bemutatónkat, a Jógyerekek képeskönyvét Szikszai Rémusz állítja színpadra. Dr. Heinrich Hoffmann, egy elmegyógyintézet igazgatója írt kisfiának, Karlnak egy mesekönyvet. Óriási siker lett, Magyarországon is megjelent Borzas Peti címmel. 1998-ban a londoni The Tiger Lilies zenekar írt egy junk-operát a történetre. Ez egy igazi fekete humorú mese felnőtteknek, biztos vagyok benne, hogy Rémusz olyan előadást fog készíteni, ami rendkívül szórakoztató és tartalmas lesz. Ezután Guelmino Sándor fogja megrendezni az Amadeust, a Peter Shaffer drámájából Milos Forman által készített nagy sikerű filmet biztosan mindenki ismeri. Az évad végén Fehér Balázs Benő tér vissza hozzánk, aki Ödön von Horváth darabját, a Kasimir és Karolinét fogja színpadra vinni. Kasimir és Karoline szomorú története fájdalmasan aktuális, a nagy gazdasági világválság és az első világháború után játszódik.
hirdetés

Rendkívül népszerűek további projektjeik, mint például a MOST FESZT, a TÁNC 22/23 előadássorozat és a színházi nevelés. A következő évadban is folytatódnak ezek a programok?
C. R.: Az NKA Imre Zoltán programjának IZP pontjaként működünk, jó pár évvel ezelőtt kezdtük el az úttörő munkát, hogy akik szeretik a táncművészetet, a kortárs táncot, ne kelljen utazniuk sehova, elhozzuk színházunkba a legfrissebb táncelőadásokat. Idén is meghirdetjük, reméljük, ezúttal is izgalmas pro­dukciók kerülnek be a programba. Folytatjuk a színházi nevelési és drámapedagógiai projektünket, amely során nem feltétlenül saját előadásokat hozunk létre, hanem olyan alkotókat hívunk meg, akik a drámapedagógia területén maradandót alkotnak, folyamatosan ezzel foglalkoznak és erre tették fel a művészi pályájukat. Azon kevés színházak közé tartozunk, amely odafigyel arra, hogy az előadások aka­dály­men­tesítettek legyenek, 2012 óta mind jelelt, mind audionarrált formában is elérhetők bizonyos pro­dukciók.

A gyerekek számára külön öröm, hogy kilenc új produkciót mutatnak be, lesz bábjáték, zenés, valamint ifjúsági előadás is.
C. R.: A legfontosabb feladatunk, hogy a gyerekeknek megmutassuk ezt a művészeti ágat, és meg­szerettessük velük, úgyhogy mind az óvodásoknak, az alsó tagozatosoknak, a felső tagozatosoknak és a gimnazistáknak is kínálunk bérletet, időnként mi is létrehozunk saját vagy koprodukciós előadásokat, illetve kifejezetten erre szakosodott társulatoktól, színházaktól hozunk darabokat, és tesszük a bérletes kínálatba. A megye egyetlen kőszínháza vagyunk, nincs olyan intézmény a közelben, ahol kifejezetten gyerekeknek készítenek előadásokat, ezért a mi számunkra ez kiemelten fontos küldetés.





vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor