Csalog Gábor Vasárnapok – Dialógusok (a) zenével / Schubert és Bach
Mi a kapcsolat Schubert aprócska keringőkből álló gyűjteményei és Bach e-moll partitája között? Nyilván hozhatók okos zenetörténeti párhuzamok (mindkettő tánctételek sorozata, a tánc Bachnál és Schubertnél is messze több, mint talpalávaló, mindkét zeneszerző zseni volt és így tovább), de az is opció, hogy egyszerűen csak átadjuk magunkat e két, egymás mellé került zenei világnak. Persze ahogy Csalog Gábor BMC-ben tartott koncertjein az utóbbi években lenni szokott, az első félidőben arra is lesz lehetőség, hogy Fazekas Gergely zenetörténész közreműködésével átbeszéljük ennek a különös egymás mellettiségnek a lehetséges konzekvenciáit. Nem elsősorban a zenetörténet, hanem maga a zene áll majd tehát a beszélgetés, no és az egész este középpontjában.
BMC – Koncertterem
01. 15., 18h
L’Arbre Rouge
Lenyűgöző könnyedséggel kalandozik Hugues Mayot, a francia Orchestre Nationale de Jazz volt szaxofonosa a legkülönfélébb zenei kontextusok között. A szaxofon mellett fagott, hegedű, cselló és nagybőgő jut szóhoz új formációjában, amelyhez Mayot a klasszikus kvintett bensőségességét idéző kamarazenei hangzást álmodott meg, és olyan kiemelkedő tehetségű, nyitott zenészegyéniségekkel vette körül magát, akik a legmerészebb kísérletektől sem riadnak vissza. Új hangszíneket kutató, minimalista, repetitív kompozícióival Mayot egészen sajátos ritmikai dimenziót ad miniatűr zenekarának, s eközben őszinte örömmel osztozik a rögtönzés játékterén négy társával. A kvintett bemutatkozó lemeze a BMC Records kiadásában jelent meg 2019-ben, most pedig a zenekar nem csak a koncert kedvéért tér vissza az Opusba: második albumát rögzíti a kiadó számára.
BMC – Opus Jazz Club
01. 12., 20h
Mozes & Kaltenecker
Mózes Tamara és Kaltenecker Zsolt 2017-ben dolgozott először együtt egy elektronikus zenei projektben, ahol közösen írtak néhány dalt. Három évvel később duóként mutatkoztak be az Opus Jazz Club színpadán – hatalmas sikerrel. Műsorukban a jazz, a pop és az improvizáció találkozik az elektronikus hangzásokkal és progresszív zenei elemekkel, ami sajátos, leginkább a kamarazenei artpop kifejezéssel leírható műfajt eredményez. Futurized című debütáló albumuk 2022 őszén jelent meg a BMC Records gondozásában, amelyet ezen a koncerten mutatnak be élőben. A lemezen változatos hangvételű dalok szerepelnek: gyermekkori emlékeket és a jelen modern világát álomszerűen keveri a Blade, könnyed színkavalkádot hív életre a Choose a Color, a címadó Futurized szövegében pedig a jelen és a jövő dimenziója keresztezi egymást. A duó saját számai mellett elhangzik két feldolgozás is.
BMC – Opus Jazz Club
01. 21., 20h
Budapesti Vonósok: Happy Birthday Mr. Lencsés!
A Budapesti Vonósok régi barátja és kollégája, Lencsés Lajos oboaművész éppen a koncert napján ünnepli 80. születésnapját, és többször is színpadra lép ezen az estén. Mellette Jónás Krisztina szoprán lesz a koncert másik szólistája. Bach egyik egyházi kantátája után igazi ínyencségként Hans von Koessler kamaradalai szólalnak meg. Hans von Koesslert itthon Koessler János néven ismerik, ő volt Bartók, Kodály és Dohnányi tanára a Zeneakadémián. Elévülhetetlen érdemeket szerzett a magyar zeneszerzésben és -oktatásban Farkas Ferenc is, aki közel 90 évesen Lencsés Lajosnak ajánlotta Aria e rondo all’ungherese című darabjának most játszott változatát. A koncertet Weiner Leó legnépszerűbb, a Rókatáncot is tartalmazó 1. divertimentója, valamint Kodály egyszerre népies és modern Epigrammák sorozata zárja.
BMC – Koncertterem
01. 18. 19.30h
|