Impresszum | Előfizetés  
  2024. november 21., csütörtök
Olivér

 
 
Nyomtatható változat

A szó veszélyes fegyver (volt)
2023-03. szám / K. B.

A román Securitate által 1982-ben felszámolt kolozsvári csöves galeri mellett a szatmárnémetiből indult Mikron zenekar története és az 1989 előtti erdélyi koncerthelyszínek is terítékre kerültek „A szó veszélyes fegyver (volt)” című rocktörténeti tanácskozáson, Marosvásárhelyen.
A tavaly szeptemberben tartott „Meddig érhetett az ének?” című, a határon túli magyar területek rendszerváltások előtti könnyűzenéjével foglalkozó konferencia úgy ért véget, hogy számtalan megválaszolandó kérdést és kutatandó témát vetettek fel a résztvevők. Így a Maros­vá­sár­helyi Rocksuli és a Beatkorszak Projekt által március 3-án rendezett „A szó veszélyes fegyver (volt)” című tanácskozás az erdélyi magyar könnyűzenére vonatkozó újabb felvetéseket tárgyalt. A Hangőr Egye­sü­let és a Volt egyszer egy beatkorszak blog közreműködésével, illetve az NKA Hangfoglaló Program támogatásával megvalósult tanácskozást Portik Vilmos, Marosvásárhely alpolgármestere nyitotta meg a helyi Studium HUB épületében.
A konferenciát Bajnai Zsolt „Az úton menj tovább!”, a Beatkorszak Projekt eddigi tevékenységét és a könnyűzene múltjának kutatásával kapcsolatos eredményeit bemutató előadása nyitotta. Az „És egy kicsit benne vagyunk mi is” szekcióban Fodor János a szatmárnémetiben a hetvenes évek elején indult és 1976-ban megszűnt Mikron együttes történetét feldolgozó esettanulmánya az erdélyi rockzenekarok lehetőségeit villantotta fel a diktatúra még enyhébb időszakában. Zilahi Csaba a hetvenes-nyolcvanas évek erdélyi koncerthelyszíneit tipizálta, utalva például arra, hogy az első stadionkoncerteket egy olyan zenekar szervezhette, amelyet egyébként minden más helyszínről kitiltottak. Demeter Csanád a könnyűzene megje­le­né­sét vizsgálta 1965 és 1989 között a romániai magyar sajtóban, felhívva többek között arra is a figyelmet, hogy az erdélyi megyék magyar napilapjai milyen fontos szerepet játszottak a műfaj megismer­te­tésében és bemutatásában.
hirdetés

A konferencia második szekciója inkább a hatóságokkal való „küzdelemről” szólt. Novák Csaba Zoltán, a kolozsvári Nemzeti Kisebbségkutató Intézet elnöke előadásában például a Tavirózsa Fesztivál titkos­ren­dőrségi előkészítésébe fektetett iszonyatos energiákat mutatta be, illetve az 1982-es kolozsvári csöves galeri ügy részleteiről számolt be. Boros Zoltán, a Románia TV egykori Magyaradásának legendás szer­kesztője, az erdélyi magyar könnyűzene egyik legfontosabb mentora személyes tapasztalatai alapján a hetvenes évek fesztiváljairól, a több nemzetiségű zenekarokról, illetve a magyar formációk lehetőségeiről beszélt. Mindezt pedig egyfajta kitekintésként vagy irodalmi párhuzamként Cseke Péter irodalomtörténész, egyetemi tanár szubjektív pályaképvázlata zárta, amelyben történetek hangzottak el a hatóságok kiját­szá­sáról, a még 1989 nyarán is létező házkutatásokról.
A konferenciát workshop zárta, ahol a legtöbb szó a titkosrendőrség és az erdélyi magyar zenekarok „kapcsolatáról”, a cenzúra kijátszásáról, illetve a zenészek disszidálásáról és következményeiről esett. „A szó veszélyes fegyver (volt)” című tanácskozás előadásainak videói hamarosan elérhetőek lesznek a Beatkorszak.hu oldalon keresztül, illetve ugyanitt online konferenciakötet is megjelenik majd az előadók dolgozataival és prezentációival.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor