Impresszum | Előfizetés  
  2024. november 21., csütörtök
Olivér

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
„Alázatra buzdít az a bizalom, amit kaptam”
2024-09. szám / Bécsi Éva

Korda Bonifác szemtelenül fiatal és ígéretesen tehetséges színházrendező. Már gyerekként is varázslóként élte óvodás éveit, majd drámajátékra járt, később pedig az SZFE tanulója lett. Az 2024/25-ös évadban a Rumini rendezőjeként mutatkozik be a Magyar Színházban.

Még az SZFE tanulója vagy, milyen élmény számodra itt a tanulás?
K. B.: Amikor jelentkeztem, mindenki óva intett, hogy ez egy kolostor – itt idézném a Hamlet vonatkozó részét (Nádasdy Ádám fordításában III/1. 121. sor), a hozzá tartozó lábjegyzettel. Ebben van némi igazság. Nem külső kolostorról van szó, hanem belsőről: az egész színházi világra jellemző a beavatottság érzése, amiből egyenes ágon adódik, hogy a benne élők egymással vannak elfoglalva, hiszen ez a szakma egy nagy falu. Ez az SZFE-re többszörösen igaz, hiszen pályakezdők vannak összezárva, mindenki cipeli a maga félelmeit, gátlásait, szoron­gásait, miközben meg kell próbálniuk magukból alkotni. Hogy marad­jon valaki önmaga egy olyan helyen, ahol az a cél, hogy szerepből szerepbe fuss? Ezt a kérdést nálam jóval éleslátóbbak már jó párszor boncolgatták, így nem is akarok sokat beszélni róla, de az SZFE legnagyobb nehézsége számomra ez a belső kolostor, ahonnan kemény munka kinézni, esetleg néha a kapun is kilépni. Emellett rengeteg lehetőséget kaptam itt, olyan emberekkel ismerkedtem meg, akikre tudom, hogy szakmai és magánéletemben egyaránt hosszú távon számíthatok. Tanáraimmal, hallgatótár­saim­mal együtt cipeljük a beavatottság érzésének felelősségét. Igyekszem önmagam maradni, és irtom magamból a gőgöt.

A Magyar Színházban az első rendezésed a Rumini lesz. Mit éreztél, amikor megtudtad, hogy te rendez­heted?
K. B.: Örömöt, hálát és a felelősség irdatlan súlyát.

Rumini története kicsiknek és nagyoknak egyaránt inspiráló. Téged mi fogott meg benne, ki a kedvenc sze­replőd és miért éppen ő?
K. B.: Számomra Rumini története arról szól, hogy mindenki vágyik rá, hogy kompetensnek érezze magát, és szeressék. Gyerekek, felnőttek egyaránt. Rumini – miután kiszakadt az utcai bandából – a Szélkirálynő fedélzetén megtalálja a helyét, és itt szeretne a legjobban teljesíteni. Ő ide tartozik, itt szeretik, elfogadják, és a történet során kiderül, hogy sok-sok esetlensége és hibája mellett igenis talpraesett. Az fogott meg a történetben, hogy felnőtt létemre én is azzal próbálok megbirkózni, amivel Rumini. Ahogy előbb említettem, igyekszem önmagam maradni egy zárt közegben, miközben szeretnék kompetens lenni a munkámban. Éppen ezért a kedvenc szereplőm Negró, a fedélzetmester. Szegény Negró… Igazán sajnálom őt. Ő is pont azzal küzd, mint Rumini. Ő is szeretné, ha a közösség, aminek tagja, elfogadná és szeretné őt, ő is szeretne megfelelni a munkájában, mégis – mint oly sokan – nem találja meg a megfelelő eszközöket. Megpróbál bátornak és erősnek tűnni, megjátssza magát, és nem veszi észre, hogy pont ettől lesz komo­lyan vehetetlen. A felnőttek gyakrabban Negrók, mint Ruminik, én magam is, és ezért borzasztóan sajnálom és szeretem is őt.
hirdetés

A legtöbb színházrendező (nyilván sok év pályán töltött idő után) szinte az ujjlenyomatát hagyja rajta az általa rendezett darabokon. Te látod-e már, hogy mi lesz az a kis plusz, ami elárulja, hogy Korda Bonifác volt a rendező?
K. B.: Még nem látom, bár azt hiszem, még nem is kell, illetve nem is törekszem rá tudatosan, hogy megjelenjen az a kis plusz. Ha egy rendező „megérett”, akkor esetleg felfedezhető ilyesmi, de ez egy teljes életpálya alatt mutatkozik csak meg. Legnagyobb hatással Tadeusz Kantor és Pilinszky János vannak rám, borzasztóan izgat a zeneiség a színházban, nem műfaji, hanem formai és jelentésbéli szinten, a performativitás, a költészet, de nem tartok még ott, hogy saját, felismerhető formanyelvem legyen. Nem vagyok még kész, és ezt nem is rejtegetem, nem is tudom, hogy mikor jöhet el az a pont egy rendező életében, hogy ezt ki merje jelenteni. Talán soha.

Mindenkinek vannak darabálmai. Neked mi az, amit mindenképpen szeretnél megrendezni?
K. B.: Az Oedipus király és Pilinszky János KZ-oratóriuma.

Hogy érzed magad a Magyar Színházban?
K. B.: Idáig nagyon jól. Alázatra buzdít az a bizalom, amit kaptam. Mindenki támogató és roppant kedves. Ez a fajta hozzáállás egy pályakezdő számára biztonságot nyújt, és én hálás vagyok ezért. Remélem, hogy a munkámmal megfelelően tudom visszaadni a színháznak azt, amit kaptam, kapok.


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor