RSS | Impresszum | Előfizetés  
  2021. december 8., szerda
Mária

 
 
Küldés e-mailben Nyomtatható változat
Interjú
A kortárs művészet mindenkié
2021-09. szám / Nagy Klaudia

Szeptember 26-án vette kezdetét a Budapesti Őszi Fesztivál, amely október 10-ig több mint két héten keresztül közel 100 programmal várja az érdeklődőket. Az ország meghatározó kortárs mű­vé­sze­ti seregszemléje során olykor rendhagyó helyszíneken, Budapest közterein mutatkozhatnak
be a hazai és nemzetközi kulturális élet kreatív alkotói, különleges produkciói. Célja, hogy a kultúra ki­sza­ba­duljon a négy fal közül, és bárki számára elérhetővé váljon. Faix Csabával, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. vezérigazgatójával a sokszínű programkínálatról beszélgettünk.

A fesztivál CAFe Budapest (Contemporary Arts Festival) néven volt ismert 2011 és 2020 között. Miért döntöttek úgy, hogy visszakapja az eredeti nevét?
F. Cs.: Úgy éreztük, a CAFe név nem igazán ment át a köztudatba. Vi­szont a Tavaszi Fesztivállal párba állított Őszi Fesztivál hivatott jelezni, hogy két testvérrendezvényről van szó, ahol a Ta­va­szi Fesztivál inkább a klasszikusabb, az Őszi Fesztivál pedig a kortárs produkciók, al­ko­tá­sok felé fordul. Úgy döntöttünk, visszatérünk ehhez a koncepcióhoz, amit a logóban és az arculatban is igyekeztünk közelebb hozni egy­máshoz.

A főváros most már állami támogatás nélkül, önerőből oldja meg a Tavaszi és az Őszi Fesztivál megszervezését. Mennyiben tér el a fesz­ti­vál koncepciója az eddig megszokottól?
F. Cs.: A Budapest Branddel elkezdtük építeni azt a koncepciót, hogy a város kerületeivel együtt­mű­ködésben a már létező kulturális közösségeket, produkciókat, művészeket felkaroljuk, és jelenlétükkel színesítjük azt a kulturális élményt, amit Budapest kínál az itt élőknek, ide látogatóknak. A programok megvalósításában négy kerülettel működünk együtt: az I., II., VIII., és a XI. kerülettel. A fesztiválon belül a kerületek négy kis alfesztivált képeznek, ahol egymással közösen vagy saját maguk terveznek prog­ra­mokat. Szeretnénk az egész városban sokkal jobban jelen lenni, mint az eddigi években. Próbálunk minél több közterületet keresni, ami nem szokványos fesztiválhelyszín. Ilyen lesz a fesztivál záróeseménye, amely a SPAR Budapest Maratonnal együttműködésben fog megvalósulni. Minden maratonon frissítő pontokat szoktak kialakítani a futóknak, ahol vizet, gyümölcsöt vehetnek magukhoz, hogy jobban bírják a tempót. Arra gondoltunk, hogy a fizikai frissítő mellé szellemi, lelki felfrissülést is nyújtunk a számukra. A frissítő pontokon a futók különböző zenei programokat hallhatnak, reméljük, ezzel mi is segítünk nekik, hogy végig tudják futni a távot.

Konkrét tematika köré szervezték az idei programokat?
F. Cs.: Különböző tematikus szálak mentén alakult a programkínálat. Jancsó Miklós 100. születésnapján, szeptember 26-án indítottuk a fesztivált, Jancsó Miklós filmzenéit játszó együttesek adtak koncertet a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Fellépett Lovasi András, a Bëlga, Sub Bass Monster, Sebő Ferenc, Koncz Zsuzsa és Bródy János. Szervezünk egy beszélgetést is Jancsó Miklósról, aki az elmúlt évszázad egyik legjelentősebb filmrendezője. Jancsó Miklós szellemi örökségéhez kapcsolódik a Free-Szemle, ahol a Freeszfe diákjai meg tudják mutatni a munkáikat, amiket az elmúlt években készítettek. A szemlének a Marczibányi Téri Művelődési Központ ad otthont a II. kerület jóvoltából. Rendhagyó kortárs színházi kísérletnek ígérkezik Bodó Viktor és Kovács D. Dániel két rendezése október 1-jén az Örkény Színházban, ahol a két előadás egymásra fog reflektálni. Ehhez kapcsolódik szintén egy ősbemutató, az Esterházy Alapítvány Haydn 33 koncertje. A zárónapon a Flying Bodies című előadást kivisszük szabadtérre a margitszigeti ásványvíz-palackozóba, hogy bárki lejöhessen és megnézhesse, ha szeretne, be is tudjon kapcsolódni. Érdekes programelem az M. V. (Mint vendég), amely a külföldön alkotó magyar fiatal művészek produkcióinak ad bemutatkozási lehetőséget. Néder Panni és Bazsó Adrienn Mikor szeretkeztél utoljára egy hegy tetején? című előadása is ennek a programsorozatnak az egyik eleme, vagy Schilling és alkotótársainak Éden Panzió című előadása.
hirdetés

A magyar produkciók mennyire kerülnek előtérbe a nemzetközi alkotókkal szemben?
F. Cs.: Azért gondolkodtunk inkább magyar előadókban, mert a hosszú szilencium után segíteni sze­ret­nénk azzal, hogy játéklehetőséget biztosítunk nekik. Programszervezői szempontból is biztosabb egy magyar előadó vagy társulat felléptetése, mert nem jöhetnek közbe ideutazási gondok a járványhelyzet miatt. Főleg hazai előadókkal készül a fesztivál, de érkeznek nemzetközi fellépők is, mint például az olasz NoGravity Inferno 2021 újcirkusz előadása, amely az UP Újpesti Rendezvénytérben lesz. Ez a látványos produkció még egyszer sem volt látható Magyarországon.

A következő években hogyan tervezik tovább bővíteni, fejleszteni a fesztivált?
F. Cs.: Egyelőre négy kerülettel való közös munkára volt kapacitásunk, de az a célunk, hogy a végén az összes kerület bekapcsolódjon. A város tele van izgalmas kulturális helyszínekkel, olyan közösségekkel, amelyekre érdemes odafigyelni, szeretnénk szélesebb közönségnek megmutatni őket. Úgy lehet az egész városra kiterjeszteni a fesztivált, ha ebben a kerületek is partnereink, és az ott meglévő vagy közösen kitalált programokkal együtt épül az Őszi és a Tavaszi Fesztivál programja is. A produkciókat ki szeretnénk vinni az emberek közé a közterekre, hogy azokhoz is eljussanak, akiknek meg sem fordul a fejükben, hogy elmenjenek a Zeneakadémiára vagy a Müpába. Nagyon bízunk benne, hogy olyan fesztiválélményt tudunk adni a fővárosnak, ami segít a márványtermekből kiszabadítani a kultúrát.





vissza

Értékeléshez  jelentkezz be!
vissza a lap tetejére | küldés e-mailben | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Gyerek | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat | RSS |
2009 Copyright © Pesti Műsor