Ajánló A Turandot Szentmargitbányán Lenyűgöző produkciót állít a Kőfejtő színpadára a nemzetközi stáb 2021-06. szám
Lassan érik a jó: Puccini Turandot című operájának premierjére igen hosszan kellett várni, pedig nagy készülődés előzte meg. Nemcsak Európa-szerte, de még a rendezőstáb hazájában, az Egyesült Államokban is beharangozták a produkciót, amit azonban tavaly a pandémia miatt elhalasztottak. A szervezők reménykednek az idei problémamentes bemutatóban – melyet természetesen a mindenkori aktuális rendelkezések betartásával terveznek –, és már javában próbálnak a Szentmargitbányai Kőfejtő színpadán a július 14-i első előadásra.
A Szentmargitbányai Kőfejtő a magyar határtól tizenöt percnyi távolságra fekszik, szinte egy légvonalban, a Fertőrákosi Kőfejtővel, és évtizedek óta közkedvelt előadóhelye a szabadtéri operáknak. Két évvel ezelőtt Mozart A varázsfuvola című operájának hatásos díszlete szinte egyszerűnek tűnik majd a Turandot színpadképével összehasonlítva. Megálmodója, Paul Tate de Poo III kiegyensúlyozott és szokatlanul merész designja, amely a részletek iránti szeretettel és kimagasló minőséggel párosul, minden produkciónak különleges atmoszférát kölcsönöz. A Turandotnál elsősorban a klasszikus kínai elefántcsont-faragás művészete ihlette. Az olasz Giuseppe Palella opulens jelmezeiről híres, így ez a színpadkép csak még jobban ösztönözte őt az alkotásban. Elmesélése szerint minden egyes operához minimum 50 skiccet készít el, de a mennyiség függ természetesen a kórustagok és a táncosok számától is. Alkotómunkája során az első lépés mindig az opera cselekményének és a különböző szereplők megismerése, ezzel párhuzamosan pedig a mű sokszori meghallgatása, mert úgy tartja, hogy a zene és a szöveg rengeteg mindent elárul a karakterekről.
A rendezővel, Thaddeus Strassbergerrel folytatott beszélgetés volt a következő lépés, aki a Turandot előtt pont Pekingben rendezte Puccini A nyugat lánya című operáját, így teljesen friss és személyes benyomásait építi be a rendezésbe.
A fiatal rendezői stáb számos elismerést zsebelt már be pályafutása során. De Poo-t Az Anything Goes színpadképéért 2011-ben Tony-díjra jelölték, A The New York Times kritikája Händel Alcinájához (rendező: R. B. Schlather) készített díszlettervét 2015-ben a zseniális jelzővel illette. Strassberger elnyerte többek között az Európai Operadíjat (2005), Philipp Glass operája, a Satyagraha első oroszországi színrevitelével (Ural Opera, Jekatyerinburg) pedig a legjobb rendezésnek járó Bravo-díjjal jutalmazták (2014). Ugyanezzel a produkcióval 2016-ban a Moszkvai Nagyszínház, a Bolsoj nagyszínpadán megrendezett Golden Mask Fesztiválon két kategóriában is Golden Mask Awardot kapott. Palella, akit egyébként a magyar operarajongó közönség is ismerhet, hiszen ő készítette a Magyar Állami Operaház 2019/19-es szezonjában bemutatott Az álarcosbál jelmezterveit, 2019-ben megkapta az olasz zenekritikusok által a legjobb jelmeztervezőnek odaítélt elismerést, az Abbiati-díjat.
Giuseppe Finzi, Puccini repertoárjának nagy specialistája először áll a szentmargitbányai dirigenspult mögött. Szerinte nincs sok különbség a szabadtéri és az zárt téren zajló előadások között, hiszen mindig a legjobb minőségű előadásra kell törekedni, és a publikum és a zeneszerző „vezényel”. Óriási szerepet játszik a karmester és a kreatív stáb között zajló folyamatos eszmecsere, és fontosnak tartja kiemelni, hogy munkája csak akkor terem gyümölcsöt, ha nagyszerű zenészekből álló zenekar, kórus és énekesek veszik körül, hiszen ő egyedül egyetlen hangot nem tud megszólaltatni. Finzit ez alkalommal a 2019-es Mozart A varázsfuvola című operájában nyújtott nagyszerű szereplése után újra a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekara, valamint a Philharmonia Chor Wien mellett a Marcibányi téri Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium és Zenei Alapfokú Művészeti Iskola gyermekkara „támogatja” munkájában.
A 2005-ös, nagy sikerű Tosca alakítása után Turandot szerepében lép újra a szentmargitbányai közönség előtt nyáron színpadra az osztrák szoprán, Martina Serafin. A második szereposztásban ketten öltik magukra a titokzatos hercegkisasszony szerepét: a választott hazájában ismert, feltörekvő fiatal lengyel-amerikai szoprán, Ewa Plonka mellett Courtney Mills. Az összesen 16 nyári előadás alatt Kalaf szerepén két nemzetközileg már elismert tenor, a dél-koreai Andrea Shin, az olasz Leonardo Caimi osztozik. | hirdetés
|
|
Az önmagát feláldozó rabszolgalány, Liù szerepét alakító két énekes, az olasz Donata d’Annunzio Lombardi, valamint az ír Celine Byrne is otthon van Puccini zenevilágában, mindketten több operájában alakítottak már szerepeket.
A trónvesztett király, Timur szerepében két basszus, az olasz Alessandro Guerzoni és a bolgár származású Sorin Coliban – akit a kőfejtő közönsége 2017-ben a Rigoletto Sparafucile szerepében láthatott – lesznek hallhatók. A Miniszter-hármas bariton szerepeiben fiatal koruk ellenére már nagy sikereket maguk mögött tudó énekesek, a dél-koreai Leo An, az olasz Vincenzo Taormina, míg a tenor szerepekben az amerikai Jonathan Winell, a feltörekvő osztrák tehetség Angelo Pollak, a kínai Jinxu Xiahou és a dél-koreai Jun Hou You lépnek színpadra.
Altoum császár szerepébe a Bécsi Operaház társulatához tartozó Benedikt Kobel, míg a Mandarin szerepébe az olasz Raffaele Raffio bújik majd.
|
vissza |
|
| |