Impresszum | Előfizetés  
  2024. november 21., csütörtök
Olivér

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
A tisztítótűz felé vezető út groteszkkel van kikövezve
2022-03. szám

Az öreg hölgy Székesfehérvárra látogatott: Tóth Ildikóval és Gáspár Sándorral a főszerepben Friedrich Dürrenmatt remekműve, Az öreg hölgy látogatása március végén került színpadra Bagó Bertalan rendezésében. A svájci mester a szimbólumok pazar játékával mutatja meg, hogy az
ember természete nem változik, csak a technikai eszközök. Ez pedig Bagó Bertalannak is éppen elegendő érv amellett, hogy Szé­kes­fe­hér­váron felépítse Güllen városát.
B. B.: Nagyon kedvelem az olyan darabokat, amelyekben van egy erős groteszk, ironikus szál, nem realisztikus történet. Nevethetünk rajta, az­tán elgondolkodhatunk, hogy min nevettünk, így még húsbavágóbb az egész. Nekem egyébként is mániám, hogy még a legnagyobb drá­mában is nevessünk, mindig kell, hogy legyen feloldás közben, hogy legyen egy kis humora a történetnek – kicsit fekete, de humor.

Az öreg hölgy visszatér szülővárosába, hogy régi szerelmén bosszút álljon, miközben óriási leckét ad Güllen városának.
B. B.: Több főszereplője van a darabnak. Egyszer Ill és az öreg hölgy, Claire Zachanassian, de ugyanilyen főszereplő a nép, a démosz. A nép az első pillanatban visszautasítja az ajánlatot, hogy kitaszítsa magából Illt, de kérdés, hogyan jut el odáig, hogy meggyőzi saját magát, s a város tagjai jogosnak érzik, hogy megöljék. Claire Zachanassian, az öreg hölgy tönkretette a várost, felvásárolt mindent, aztán ad pénzt, fölvirágoztatja a várost, majd morálisan tönkreteszi. Ez Dürrenmatt az ember természetéről és a társdalomról vallott véleménye. A másik főszereplő Ill, aki negatívból indul, tagadja a tetteit, de a vége felé már önként vállalja a halált, ez az ő belső döntése. Ez szintén egy nagy út. És van Claire Zachanassian, az öreg hölgy, a milliomos nő, aki több szempontból is érdekes. Nem egy egyszerű bosszú, amit el akar érni. Mindent egy lapra tesz fel. Illt ugyanazokon a stációkon akarja végigjáratni, amin ő végigment. Az a célja, hogy Ill ugyanazokon az ér­zel­mi hullámvölgyeken menjen át, mint ő, ugyanazokat a társadalmi kivetettségeket élje meg, mint amiket ő élt meg fiatalkorában Güllenben. A darab nagyon hasonlít a görög sorstragédiákhoz utalásaiban is. Olyasmi ez egész, mintha Claire a stációk által tisztítótűzön keresztül juttatná át Illt, a volt szerelmét, hogy méltó legyen őhozzá. Mert ha odáig eljut, hogy kilúgozódik belőle a lélek és ez a rettenetes pénzközpontú ma­ga­tar­tásforma, és alárendeli magát a szerelemnek, akkor olyan lesz, mint ő. Elviszi magával Capri szigetére, ahol már el van készítve a mauzóleum, és mintha az elysiumi mezőkön, Árkádia szikláin élnének tovább a halálban.
hirdetés

Az egész szimbólumrendszer hangsúlyosan jelenik meg a díszletben és a jelmezekben is.
B. B.: Elég egyértelmű jelekkel dolgozunk a díszlet és a jelmez tekintetében is. Dürrenmatt szakrális színházat írt meg, ez nem egy realista helyzet. Olyan sorvezetővel írta a darabot, ahogyan Brecht dol­go­zott, nagyon erős utalások vannak benne, formanyelvében – például ahogy az erdőt eljátssza a nép – is izgalmas, és a szereplők folyamatosan kibeszélnek. Én nagyon szeretem ezt. Azt gondolom, hogy az előadás részese a néző, állandóan kommunikálni kell vele, le kell leplezni a teatralitást, ki kell kacsintani, mert akkor még jobban figyel a lényegre. Nemcsak az érzelmekre kell apellálni, hanem az értelemre is.

Bemutató: 2022. március 26., 19h, Vörösmarty Színház, nagyszínpad


vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor